Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A fogyatékkal élő hallgatók felsőoktatási integrációs lehetőségei Magyarországon és Ausztriában = Integration Opportunities for Students with Disabilities in Higher Education in Hungary and Austria |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/225874/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = L Education / oktatás: LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata: LB2300 Higher Education / felsőoktatás Type = Article Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés: HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők |
Cím: |
A fogyatékkal élő hallgatók felsőoktatási integrációs lehetőségei Magyarországon és Ausztriában = Integration Opportunities
for Students with Disabilities
in Higher Education in Hungary and Austria
|
Létrehozó: |
Zsobrák, Gréta
Keller, Veronika
|
Dátum: |
2025
|
Téma: |
HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők
LB2300 Higher Education / felsőoktatás
|
Tartalmi leírás: |
A fogyatékkal élők társadalmi és oktatási integ- rációja az esélyegyenlőség egyik kulcskérdése. Jelen tanulmány célja, hogy összehasonlítsa a fogyatékkal élők felsőoktatási helyzetét Ma- gyarországon és Ausztriában, valamint megvizsgálja az akadálymentesítési és támogatási rendszerek hatékonyságát. A kutatás arra keresi a választ, hogy milyen tényezők befolyásolják a fogyatékkal élő hallgatók egyetemi életét, valamint milyen különbségek figyelhetők meg a két ország között. A szekunder adatfeldolgozás során a vonatkozó jogszabályok, statisztikai adatok és korábbi kutatások elemzése történt. A primer adatgyűjtés során három hazai és három osztrák felsőoktatási intézmény közösségi média kommunikációját hasonlítottuk össze online tartalomelemzés segítségével, kiemelve a fogyatékkal élő egyetemi hallgatók megszólítását. Az eredmények rámutatnak arra, hogy mindkét országban komoly erőfeszítések történnek az inkluzív felsőoktatás megteremtésére, azonban jelentős különbségek figyelhetők meg. Ausztriában az akadálymentesítés és a személyre szabott támogatások szélesebb körben elérhetők, míg Magyarországon a jogi szabályozás előremutató, de az intézményi szintű gyakorlati megvalósításban még hiányosságok tapasztalhatók. A hallgatók fő kihívásai közé tartozik az akadálymentes környezet hiánya, a támogatási rendszerek elégtelensége és az egyetemi közösség érzékenységének alacsony szintje. A kutatás gyakorlati jelentősége különösen a felsőoktatási intézmények számára releváns. Az eredmények alapján javaslatokat fogalmazunk meg az akadálymentesítési intézkedések javítására, a hallgatói támogatási rendszerek fejlesztésére, valamint az oktatói érzékenyítés növelésére. Ezen intézkedések hozzájárulhatnak a fogyatékkal élő hallgatók sikeres felsőoktatási részvételéhez és munkaerőpiaci integrációjához, valamint a társadalmi elfogadás erősítéséhez. | The social and educational integration of
people with disabilities is a pivotal issue for
the promotion of equal opportunities. The
objective of this study is to provide a comparative analysis of the situation of people with
disabilities in higher education in Hungary and
Austria, with a focus on the assessment of the
efficacy of accessibility and support systems.
The research seeks to identify the factors that
influence the university experience of students
with disabilities, and to discern any observable
differences between the two countries. The secondary data processing involved an analysis
of pertinent legislation, statistical data, and
previous research. The primary data collection
entailed the analysis of social media communications from three Austrian and three Austrian
higher education institutions, with a focus on
targeting university students with disabilities.
The results indicate that both countries are
making substantial efforts to establish inclusive
higher education systems. However, significant
discrepancies emerge when comparing the
two nations. In Austria, accessibility and
personalized support are more extensively
available, whereas in Hungary, while legislation
is progressive, there are evident gaps in its
practical implementation at the institutional
level. The prevailing challenges experienced by
students include the absence of an accessible
environment, inadequate support systems, and
insufficient responsiveness from the universitycommunity. The practical relevance of the
research is particularly salient for civil society.
The findings will be utilized to formulate
recommendations for enhancing accessibility
measures, refining student support systems,
and augmenting teacher awareness. These
measures have the potential to contribute to the
successful participation and labor market integration of students with disabilities in higher
education, thereby fostering social acceptance.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Zsobrák, Gréta and Keller, Veronika (2025) A fogyatékkal élő hallgatók felsőoktatási integrációs lehetőségei Magyarországon és Ausztriában = Integration Opportunities for Students with Disabilities in Higher Education in Hungary and Austria. POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT, 21 (4-6). pp. 199-212. ISSN 1786-6553
|
Kapcsolat: |
MTMT:36360493 10.24307/psz.2025.0913
|