Ugrás a tartalomhoz

A fogyatékkal élő hallgatók felsőoktatási integrációs lehetőségei Magyarországon és Ausztriában = Integration Opportunities for Students with Disabilities in Higher Education in Hungary and Austria

  • Metaadatok
Tartalom: https://real.mtak.hu/225874/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = L Education / oktatás: LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata: LB2300 Higher Education / felsőoktatás
Type = Article
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés: HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők
Cím:
A fogyatékkal élő hallgatók felsőoktatási integrációs lehetőségei Magyarországon és Ausztriában = Integration Opportunities for Students with Disabilities in Higher Education in Hungary and Austria
Létrehozó:
Zsobrák, Gréta
Keller, Veronika
Dátum:
2025
Téma:
HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők
LB2300 Higher Education / felsőoktatás
Tartalmi leírás:
A fogyatékkal élők társadalmi és oktatási integ- rációja az esélyegyenlőség egyik kulcskérdése. Jelen tanulmány célja, hogy összehasonlítsa a fogyatékkal élők felsőoktatási helyzetét Ma- gyarországon és Ausztriában, valamint megvizsgálja az akadálymentesítési és támogatási rendszerek hatékonyságát. A kutatás arra keresi a választ, hogy milyen tényezők befolyásolják a fogyatékkal élő hallgatók egyetemi életét, valamint milyen különbségek figyelhetők meg a két ország között. A szekunder adatfeldolgozás során a vonatkozó jogszabályok, statisztikai adatok és korábbi kutatások elemzése történt. A primer adatgyűjtés során három hazai és három osztrák felsőoktatási intézmény közösségi média kommunikációját hasonlítottuk össze online tartalomelemzés segítségével, kiemelve a fogyatékkal élő egyetemi hallgatók megszólítását. Az eredmények rámutatnak arra, hogy mindkét országban komoly erőfeszítések történnek az inkluzív felsőoktatás megteremtésére, azonban jelentős különbségek figyelhetők meg. Ausztriában az akadálymentesítés és a személyre szabott támogatások szélesebb körben elérhetők, míg Magyarországon a jogi szabályozás előremutató, de az intézményi szintű gyakorlati megvalósításban még hiányosságok tapasztalhatók. A hallgatók fő kihívásai közé tartozik az akadálymentes környezet hiánya, a támogatási rendszerek elégtelensége és az egyetemi közösség érzékenységének alacsony szintje. A kutatás gyakorlati jelentősége különösen a felsőoktatási intézmények számára releváns. Az eredmények alapján javaslatokat fogalmazunk meg az akadálymentesítési intézkedések javítására, a hallgatói támogatási rendszerek fejlesztésére, valamint az oktatói érzékenyítés növelésére. Ezen intézkedések hozzájárulhatnak a fogyatékkal élő hallgatók sikeres felsőoktatási részvételéhez és munkaerőpiaci integrációjához, valamint a társadalmi elfogadás erősítéséhez. | The social and educational integration of people with disabilities is a pivotal issue for the promotion of equal opportunities. The objective of this study is to provide a comparative analysis of the situation of people with disabilities in higher education in Hungary and Austria, with a focus on the assessment of the efficacy of accessibility and support systems. The research seeks to identify the factors that influence the university experience of students with disabilities, and to discern any observable differences between the two countries. The secondary data processing involved an analysis of pertinent legislation, statistical data, and previous research. The primary data collection entailed the analysis of social media communications from three Austrian and three Austrian higher education institutions, with a focus on targeting university students with disabilities. The results indicate that both countries are making substantial efforts to establish inclusive higher education systems. However, significant discrepancies emerge when comparing the two nations. In Austria, accessibility and personalized support are more extensively available, whereas in Hungary, while legislation is progressive, there are evident gaps in its practical implementation at the institutional level. The prevailing challenges experienced by students include the absence of an accessible environment, inadequate support systems, and insufficient responsiveness from the universitycommunity. The practical relevance of the research is particularly salient for civil society. The findings will be utilized to formulate recommendations for enhancing accessibility measures, refining student support systems, and augmenting teacher awareness. These measures have the potential to contribute to the successful participation and labor market integration of students with disabilities in higher education, thereby fostering social acceptance.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Zsobrák, Gréta and Keller, Veronika (2025) A fogyatékkal élő hallgatók felsőoktatási integrációs lehetőségei Magyarországon és Ausztriában = Integration Opportunities for Students with Disabilities in Higher Education in Hungary and Austria. POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT, 21 (4-6). pp. 199-212. ISSN 1786-6553
Kapcsolat:
MTMT:36360493 10.24307/psz.2025.0913