Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
A 3D Teljesítménycél Elmélet és az elméletben meghatározott teljesítménycélok mérésére alkalmas kérdőív bemutatása |
| Tartalom: | https://real.mtak.hu/220530/ |
|---|---|
| Archívum: | REAL |
| Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: BF Psychology / lélektan: BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia Type = Article |
| Cím: |
A 3D Teljesítménycél Elmélet és az elméletben meghatározott teljesítménycélok mérésére alkalmas kérdőív bemutatása
|
| Létrehozó: |
Pajor, Gabriella
|
| Dátum: |
2024
|
| Téma: |
BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia
|
| Tartalmi leírás: |
Háttér és célkitűzések: A teljesítménycélok paradigmája az 1990-es évektől vált az egyik
uralkodó elméleti keretté a teljesítménymotivációs kutatások területén. Több elméleti
modellt is készítettek az évtizedek alatt. Tanulmányunk egy újabb modellt, és a mérésére
kidolgozott kérdőívkonstruktum validitásának és megbízhatóságának vizsgálatát mutatja
be. A modell a legelterjedtebb paradigmával szemben, amely négy teljesítménycélt ír le, és
ezeket méri, hat teljesítménycélt különböztet meg, és a kidolgozott kérdőív segítségével méri
ezen célok tanulók által észlelt mértékét.
Módszer: A 3D Teljesítménycél Kérdőívet három egymást követő évben, három kutatásban,
matematika- és idegennyelvórák kontextusában összesen 1460 fő, túlnyomórészt gimnáziumi tanuló (9–11. évfolyam) töltötte ki online.
Eredmények: Mindhárom kutatás során megerősítő faktorelemzést végeztünk a kérdőív
adatain, ezen kívül vizsgáltuk a modell által meghatározott és a kérdőív által mért skálák
reliabilitását, a teljesítménycélok egymással való korrelációját. A megerősítő faktorelemzések alapján a 3D modell konstruktumérvényessége és megbízhatósága megfelelő a vizsgált
mintán, és az egyes célok, összhangban a nemzetközi eredményekkel, egymással sajátos
mintázatot követve pozitívan korrelálnak.
Következtetések: A 3D Teljesítménycél Elmélet egy olyan modellt kínál, amelynek segítségével árnyaltabban jellemezhetőek a tanulói célok, a modell alapján kidolgozott mérőeszköz
pedig megbízhatóan képes mérni őket.
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
| Formátum: |
text
|
| Azonosító: |
Pajor, Gabriella (2024) A 3D Teljesítménycél Elmélet és az elméletben meghatározott teljesítménycélok mérésére alkalmas kérdőív bemutatása. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 26 (2). pp. 79-99. ISSN 1419-872X
|
| Kapcsolat: |
MTMT:36213702 10.17627/ALKPSZICH.2024.2.79
|