Ugrás a tartalomhoz

A 3D Teljesítménycél Elmélet és az elméletben meghatározott teljesítménycélok mérésére alkalmas kérdőív bemutatása

  • Metaadatok
Tartalom: https://real.mtak.hu/220530/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: BF Psychology / lélektan: BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia
Type = Article
Cím:
A 3D Teljesítménycél Elmélet és az elméletben meghatározott teljesítménycélok mérésére alkalmas kérdőív bemutatása
Létrehozó:
Pajor, Gabriella
Dátum:
2024
Téma:
BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia
Tartalmi leírás:
Háttér és célkitűzések: A teljesítménycélok paradigmája az 1990-es évektől vált az egyik uralkodó elméleti keretté a teljesítménymotivációs kutatások területén. Több elméleti modellt is készítettek az évtizedek alatt. Tanulmányunk egy újabb modellt, és a mérésére kidolgozott kérdőívkonstruktum validitásának és megbízhatóságának vizsgálatát mutatja be. A modell a legelterjedtebb paradigmával szemben, amely négy teljesítménycélt ír le, és ezeket méri, hat teljesítménycélt különböztet meg, és a kidolgozott kérdőív segítségével méri ezen célok tanulók által észlelt mértékét. Módszer: A 3D Teljesítménycél Kérdőívet három egymást követő évben, három kutatásban, matematika- és idegennyelvórák kontextusában összesen 1460 fő, túlnyomórészt gimnáziumi tanuló (9–11. évfolyam) töltötte ki online. Eredmények: Mindhárom kutatás során megerősítő faktorelemzést végeztünk a kérdőív adatain, ezen kívül vizsgáltuk a modell által meghatározott és a kérdőív által mért skálák reliabilitását, a teljesítménycélok egymással való korrelációját. A megerősítő faktorelemzések alapján a 3D modell konstruktumérvényessége és megbízhatósága megfelelő a vizsgált mintán, és az egyes célok, összhangban a nemzetközi eredményekkel, egymással sajátos mintázatot követve pozitívan korrelálnak. Következtetések: A 3D Teljesítménycél Elmélet egy olyan modellt kínál, amelynek segítségével árnyaltabban jellemezhetőek a tanulói célok, a modell alapján kidolgozott mérőeszköz pedig megbízhatóan képes mérni őket.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Pajor, Gabriella (2024) A 3D Teljesítménycél Elmélet és az elméletben meghatározott teljesítménycélok mérésére alkalmas kérdőív bemutatása. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 26 (2). pp. 79-99. ISSN 1419-872X
Kapcsolat:
MTMT:36213702 10.17627/ALKPSZICH.2024.2.79