Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
Az induktív gondolkodás mérése kultúrafüggetlen mérőeszközök segítségével |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10890/60426 |
---|---|
Archívum: | Műegyetem Digitális Archívum |
Gyűjtemény: |
1. Tudományos közlemények, publikációk
Konferenciák gyűjteményei Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia - Oktatás Egy Változó Világban II. Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia - Oktatás Egy Változó Világban, 2025 |
Cím: |
Az induktív gondolkodás mérése kultúrafüggetlen mérőeszközök segítségével
|
Létrehozó: |
Madarász, Róbert
Tóth, Péter
|
Dátum: |
2025-04-22T06:36:16Z
2025-04-22T06:36:16Z
2025-04-25
|
Tartalmi leírás: |
Különböző nemzetközi kompetenciamérések OECD-átlag alatti eredményei miatt Szlovákiában átfogó oktatásügyi reform indult. A mérések adatainak elemzése alapján megállapítható a szlovákiai magyar tanulók eredményeinek a szlovák tanulókéhoz viszonyított fokozatos romlása is. Mivel a nemzetiségi oktatás minősége a szlovákiai magyar közösség számára kiemelt stratégiai jelentőséggel bír, fontos azonosítani azokat a tényezőket, amelyek a magyar tannyelvű oktatási intézmények eredményességét hosszútávon is javítani tudják. A komplex oktatásügyi reformtörekvések részben reflektálnak erre a törekvésre, de a konkrét, releváns és elérendő célok nyomon követéséhez szükséges objektív mérőeszközök még nem állnak rendelkezésre.
Jelen kutatásunk az induktív gondolkodás mérésére irányul, mely a tudás, az új ismeretek megszerzésének fontos képessége. Olyan mérőeszközt keresünk, mely általános- és a középiskolás tanulókra egyaránt használható, s amely az induktív gondolkodási képességet nyelvtől, oktatási tartalomtól, kulturális háttértől és iskolarendszertől függetlenül is valid és reliabilis módon mérni tudja.
Kutatásunk során 9 és 17 éves tanulók kis mintáján alkalmaztunk különböző képességmérő teszteket. Megvizsgáltuk, hogy alkalmas és használható-e a Cattel-féle Kultúrafüggetlen Teszt (CFT), a Raven-féle Standard Progresszív Mátrixok (SPM), vagy a Formann-féle Bécsi Mátrix Teszt (VMT) az általános iskola 4. és a középiskola 3. osztályos tanulóinak tesztelésére. Választ kerestünk arra is, hogy melyik teszt alkalmasabb az induktív gondolkodás mérésére.
A kutatás eredménye arra enged következtetni, hogy a vizsgált tesztbattériák csaknem mindegyike jól differenciál a kutatásban részt vevő évfolyamok tanulói között. Minden tényezőt figyelembe véve azt tapasztaltuk, hogy a kapott eredmények részletgazdagsága, diverzitása miatt a Cattel-féle Kultúrafüggetlen Teszt tűnik a legalkalmasabbnak a kitűzött kutatási cél elérésére.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Könyvfejezet
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |