Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Állapotkommunikáció és montázs : Erdély Miklós: Tavaszi kivégzés |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/216549/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NX Arts in general / művészetek általában: NX0 Theory and philosophy of art / művészetelmélet Subject = P Language and Literature / nyelvészet és irodalom: PN Literature (General) / irodalom általában: PN1993 Motion Pictures / filmművészet Type = Article |
Cím: |
Állapotkommunikáció és montázs : Erdély Miklós: Tavaszi kivégzés
|
Létrehozó: |
Müllner, András
|
Dátum: |
2023
|
Téma: |
NX0 Theory and philosophy of art / művészetelmélet
PN1993 Motion Pictures / filmművészet
|
Tartalmi leírás: |
Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy miként jelenik meg az állapotkommunikáció ideája és ideológiája Erdély Miklós, illetve a számára inspirációul szolgáló filmteoretikusok filmelméleti írásaiban, továbbá az ezek hátterében álló művészettörténeti, művészetelméleti és filozófiai hagyományban. Az érintett elméletekben a montázs, mint a sokszorosító technológia által elemekre bontott világ újrarendezése, ideális eszköz az állapotkommunikációra, illetve az etikai-pedagógiai célzatú transzformációra. Jóllehet a montázs a reprodukciós technika szervetlenítő eljárásának eredménye, de a szovjet montázsiskola képviselői (köztük maga Erdély) dialektikus módon beágyazták azt a klasszikus esztétikai ideológiák sorába, és retorikus módon szerves folyamattá változtatták. A tanulmány célja annak bizonyítása, hogy a montázshoz kapcsolódó retoretikusság fogalma alatt egyrészt a művészet útján történő etikára nevelést (schilleri értelemben vett Bildungot), vagyis esztétikai ideológiát és azzal szorosan összefüggő, az élményesztétikára alapozott szimbolizáló törekvést érthetünk. Másrészt az előbbiekkel párhuzamosan számolnunk kell a montázsra alapozott állapotkommunikáció (transzformáció, nevelés, „elforgatás”) nyelvi-retorikai kiszolgáltatottságával és allegorikusságával. Következtetésem az, hogy Erdély avantgárd esztétikai ideológiája paradox, de törvényszerű módon átlép a dekontextualizáló és szervetlen allegorikusságon, hogy egy ontologizáló szimbolikus hagyományba illessze a montázst. A tanulmány második részében a Tavaszi kivégzés című Erdély Miklós-film elemzésén keresztül mutatom be, hogy miként ágyazódik bele a filmbe a szervetlenítő-daraboló technológia, mintegy illusztrálva az állapotkommunikációnak és a nevelésnek mint „elforgatásnak” az allegorikus keretezettségét. | In my study, I examine how the idea and ideology of communication of state of mind
appears in the film theoretical writings of Miklós Erdély and the film theorists who inspired
him, as well as in the art historical, art theoretical and philosophical tradition behind them.
In the theories concerned, montage, as a reordering of the world by means of reproductive
technology, is an ideal means of communication between state of minds, and of transforming
them for ethical-pedagogical purposes. Although montage is the result of the disorganising
process of reproduction technology, the representatives of the Soviet school of montage
(including Erdély himself) dialectically embedded it in the classical aesthetic ideologies and
rhetorically transformed it into an organic process. The aim of this paper is to demonstrate
that the concept of rhetorethics associated with montage is, on the one hand, an education
in ethics through art (Bildung in the Schillerian sense), i.e. an aesthetic ideology and a
closely related symbolic endeavour based on aesthetic experience; on the other hand,
in parallel with the foregoing, we have to reckon with the linguistic-rhetorical fallibility and
allegoricality of the communication between state of minds (transformation, education,
„turning around”) based on montage. My conclusion is that the avant-garde aesthetic
ideology of Miklós Erdély paradoxically but inevitably transcends the decontextualizing
and inorganic allegoricity to embed montage in an ontologizing symbolic tradition. In the
second part of the paper, I will show how the dismembering and dissecting technology
is embedded in the film Spring Execution (dir. by Miklós Erdély), thereby illustrating the
allegorical framing of communication of state of mind and education as „turning around”.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Müllner, András (2023) Állapotkommunikáció és montázs : Erdély Miklós: Tavaszi kivégzés. APERTÚRA, 18 (3). pp. 6-44. ISSN 1787-7245
|
Kapcsolat: |
MTMT:35146192 10.31176/apertura.2023.18.3.1
|