Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
„Breughelland”: az utópia–disztópia ellentét meghaladása |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/216335/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották: M1 Music / zene Type = Article Subject = M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották: ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek: ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet |
Cím: |
„Breughelland”: az utópia–disztópia ellentét meghaladása
|
Létrehozó: |
Dorschel, Andreas
|
Kiadó: |
Zenetudományi és Zenekritikai Társaság
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
M1 Music / zene
ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet
|
Tartalmi leírás: |
A Le Grand Macabre vajon disztópikus mű, vagy inkább utópia? A disztópia és az utópia hagyományosan vagylagos, de Ligeti és Meschke a kettő összefonódását valósítja meg: 1.) A halál mindenfajta élet elpusztításával fenyeget. 2.) A Föld megmenekül attól, hogy az élet elpusztuljon – „A halál halott” (II/4). 3.) „Breughelland” azonban nyers és kegyetlen zsarnokság marad. 4.) Az egész helyzet abszurditása megkérdőjelezi, hogy az addigi fejlemények bármelyike komolyan vehető- e. Az operát nyitó „Breughellandlied”, amely szétzilálja az utópia–disztópia ellentétpárt, id. Pieter Breughel szellemét tükrözi. Ezt igazolja a festő Het Luilekkerland című képe, amely már de Ghelderodét is ihlette. A fogyasztásról festett nyomasztó képet minden kétértelműségétől megfosztja az operaszöveg utolsó versszaka. Ez ugyan hangsúlyozottan ellentmond a fenti értelmezésnek, a befejezés azonban cáfolja a szöveget.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Dorschel, Andreas (2024) „Breughelland”: az utópia–disztópia ellentét meghaladása. MAGYAR ZENE, 62 (1). pp. 68-78. ISSN 0025-0384
|
Kapcsolat: |
MTMT:35806935
|