Ugrás a tartalomhoz

„Breughelland”: az utópia–disztópia ellentét meghaladása

  • Metaadatok
Tartalom: https://real.mtak.hu/216335/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották: M1 Music / zene
Type = Article
Subject = M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották: ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek: ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet
Cím:
„Breughelland”: az utópia–disztópia ellentét meghaladása
Létrehozó:
Dorschel, Andreas
Kiadó:
Zenetudományi és Zenekritikai Társaság
Dátum:
2024
Téma:
M1 Music / zene
ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet
Tartalmi leírás:
A Le Grand Macabre vajon disztópikus mű, vagy inkább utópia? A disztópia és az utópia hagyományosan vagylagos, de Ligeti és Meschke a kettő összefonódását valósítja meg: 1.) A halál mindenfajta élet elpusztításával fenyeget. 2.) A Föld megmenekül attól, hogy az élet elpusztuljon – „A halál halott” (II/4). 3.) „Breughelland” azonban nyers és kegyetlen zsarnokság marad. 4.) Az egész helyzet abszurditása megkérdőjelezi, hogy az addigi fejlemények bármelyike komolyan vehető- e. Az operát nyitó „Breughellandlied”, amely szétzilálja az utópia–disztópia ellentétpárt, id. Pieter Breughel szellemét tükrözi. Ezt igazolja a festő Het Luilekkerland című képe, amely már de Ghelderodét is ihlette. A fogyasztásról festett nyomasztó képet minden kétértelműségétől megfosztja az operaszöveg utolsó versszaka. Ez ugyan hangsúlyozottan ellentmond a fenti értelmezésnek, a befejezés azonban cáfolja a szöveget.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Dorschel, Andreas (2024) „Breughelland”: az utópia–disztópia ellentét meghaladása. MAGYAR ZENE, 62 (1). pp. 68-78. ISSN 0025-0384
Kapcsolat:
MTMT:35806935