Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A modern műalkotás áru-aurájaként felfogott eldologiasodás és a proletariátus emancipációja : A Történelem és osztálytudat hatása Walter Benjamin művészetelméletére |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/216209/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: B1 Philosophy (General) / filozófia általában Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: BH Aesthetics / esztétika Type = Book Section |
Cím: |
A modern műalkotás áru-aurájaként felfogott eldologiasodás és a proletariátus emancipációja : A Történelem és osztálytudat hatása Walter Benjamin művészetelméletére
|
Létrehozó: |
Horváth, Péter
|
Kiadó: |
Replika Alapítvány
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
B1 Philosophy (General) / filozófia általában
BH Aesthetics / esztétika
|
Tartalmi leírás: |
Tanulmányomban a Történelem és osztálytudat recepcióját vizsgálom, különösen Walter Benjamin esztétikai nézeteire gyakorolt hatását. Először Ernst Bloch Aktualität und Utopie. Zu Lukács’ Philosophie des Marxismus című recenzióját elemzem, amely a Der neue Merkur folyóiratban jelent meg. A recenzió azért fontos, mert ez az írás hívta fel Benjamin figyelmét Lukács művére. A Történelem és osztálytudatban Lukács Bloch táj-elméletét használta fel a polgári művészet kritikájára, mint ami mindig feltételezi egy „káros tér” (schädliche Raum) hipotézisét. A problémát Simmel A táj filozófiája (Die Philosophie der Landschaft, 1914) című művében tárgyalta, ahol a táj mint hangulati és szemléleti egység a művészi látásmód teljesítményeként jelenik meg. Ezt a művészetszemlélet tárgyaként definiált tájat Ritter „az esztétikailag jelenlévő természet látványa” formulával írta le (A táj. Az esztétikum funkciója a modern társadalomban). Másodszor, röviden bemutatom Benjamin világnézeti fordulatát, ami 1924 nyarán Capri szigetén következett be; itt ismerkedett meg Asja Lacis-szal, s ugyanekkor szembesült a Történelem és osztálytudat filozófiai újdonságával. Benjamin és Lukács esztétikai nézetei közt két közös pontra mutatok rá: az időtlen látszatnak és az auraromboló technikának a műalkotás létmódját meghatározó szerepére. A tanulmány befejező részében a proletár és a flâneur típusát hasonlítom össze az árustruktúra, valamint a gazdasági és társadalmi lényeg fogalmi megkülönböztetésének a szempontjából. A flâneur alakja Benjaminnál a beleérzés (Einfühlung) szubjektuma, akit az árulélek marxi fogalmának feleltet meg. A proletár Lukácsnál az osztálytudat képviselője, akinek küldetése, hogy a kapitalista eldologiasodott árutudat reflexív szinten megképződő burkán áthatolva felmutassa a társadalmi lényeget.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Book Section
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/bookPart
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Horváth, Péter (2024) A modern műalkotás áru-aurájaként felfogott eldologiasodás és a proletariátus emancipációja : A Történelem és osztálytudat hatása Walter Benjamin művészetelméletére. In: TO 100 : A Történelem és osztálytudat 100 év távlatából. Replika könyvek . Replika Alapítvány, pp. 80-105. ISBN 9786156202017
|
Kapcsolat: |
MTMT:35794696 10.70831/TO100.7
|