Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A Covid-19 járvány hatása iskoláskorúak lelki és társas jóllét mutatóira |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/202684/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = R Medicine / orvostudomány: RJ Pediatrics / gyermekgyógyászat: RJ101 Child Health. Child health services / gyermekvédelem Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: BF Psychology / lélektan Subject = L Education / oktatás: L1 Education (General) / oktatás általában Type = Article |
Cím: |
A Covid-19 járvány hatása iskoláskorúak lelki és társas jóllét mutatóira
|
Létrehozó: |
Várnai, Dóra Eszter
Sebestyén, Edit
Horváth, Zsolt
Kocsis, Noémi
Mészner, Zsófia Klára
Németh, Ágnes
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
BF Psychology / lélektan
L1 Education (General) / oktatás általában
RJ101 Child Health. Child health services / gyermekvédelem
|
Tartalmi leírás: |
BEVEZETÉS: A Covid-19 világjárvány alatt gyűjtött kvantitatív és kvalitatív adatok szerint a fiatalok mentális egészsége kedvezőtlen irányba változott a pandémia időszakában. Ezen belül is még kedvezőtlenebb mentális egészségmutatókról számoltak be az idősebb serdülők, a lányok, a kevésbé jómódú és/vagy a krónikus (mentális) betegséggel élő gyermekek.
MÓDSZERTAN: Az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása nemzetközi hátterű kutatás országosan reprezentatív, négy évente ismétlődő adatfelvételein végeztük elemzéseinket. A Covid-19 járvány hatásait leíró statisztika alapján szemléltetjük az 5–9. évfolyamosok körében a 2022-es adatok felhasználásával (N = 4 738). Mindemellett a lelki és társas jóllét egyes változóit hasonlítjuk össze 2018 és 2022 között korcsoportos bontásban, illetve bemutatjuk a változók időbeli trendjeit nemi bontásban is.
EREDMÉNYEK: A legtöbb tanuló (42,7–49,7%) úgy nyilatkozott, hogy a Covid-19 járvány semleges hatást gyakorolt az egész életére, az egészségére, a mentális egészségére, valamint családi és baráti kapcsolataira. Ugyanakkor azok aránya, akik szerint a pandémia nagyrészt negatív következményekkel járt, nagyobb (28,2–36,7%), mint azok aránya, akik pozitívnak ítélték meg az érzékelt hatásokat (15,8–27,2%). A járvány után a fiatalok alacsonyabb élettel való elégedettségről számoltak be, kevesebben értékelték egészségüket kitűnőnek, családjuk és barátaik támogatását magasnak, többen tapasztaltak intenzívebb pszichoszomatikus tüneteket a későbbi adatfelvétel alkalmával. A lányok és az idősebb serdülők (a 9. évfolyamra járók) kedvezőtlenebb mentális egészségmutatókkal jellemezhetők.
KÖVETKEZTETÉSEK: Annak ellenére, hogy a pandémiás válság önmagában lehetőséget nyújtott a személyes növekedés és a családi összetartás lehetőségeinek átélésére, a hazai fiatalok esetében az észlelt hátrányok meghaladták ezeket a potenciális előnyöket. Az eredmények mindenképpen arra utalnak, hogy szükséges a hazai gyermek és serdülő mentális egészségügyi szolgáltatások erősítés (pl. távpszichiátria a telemedicina eszközeivel), rendszeres adatgyűjtések végzése, átfogó egészségfejlesztési programok fejlesztése és bevezetése, valamint mindennek keretet adó széleskörű, korosztályos (mentális) egészségstratégia kidolgozása.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Várnai, Dóra Eszter and Sebestyén, Edit and Horváth, Zsolt and Kocsis, Noémi and Mészner, Zsófia Klára and Németh, Ágnes (2024) A Covid-19 járvány hatása iskoláskorúak lelki és társas jóllét mutatóira. MULTIDISZCIPLINÁRIS EGÉSZSÉG ÉS JÓLLÉT, 2 (2). pp. 3-24. ISSN 2939-8150
|
Kapcsolat: |
MTMT:35074465 10.58701/mej.12852
|
Létrehozó: |
cc_by_sa
|