Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
Az empátia fejlesztése történelem tanórán a Holokauszt témakörében videóinterjúk segítségével |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/201905/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = L Education / oktatás: L1 Education (General) / oktatás általában Type = Article Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés: HV6322.7 Genocide / népirtás, holokauszt |
Cím: |
Az empátia fejlesztése történelem tanórán a Holokauszt témakörében videóinterjúk segítségével
|
Létrehozó: |
Rédli, Mátyás
|
Dátum: |
2021
|
Téma: |
HV6322.7 Genocide / népirtás, holokauszt
L1 Education (General) / oktatás általában
|
Tartalmi leírás: |
Az információs forradalom és a globalizációs folyamatok hatása következtében megváltozott azon ismeretek köre, amelyre a modern társadalmunkban szükség lehet a boldoguláshoz. A folyamatos és gyors változások kihívások elé állítják az iskola intézményét és a benne dolgozó pedagógusokat. A 21. századi embernek olyan tudással kell rendelkeznie, amely felkészít az egész életen át tartó tanulásra és arra, hogy a társadalom aktív tagjává váljon. Ezért a tanárszerep megváltozott, megkérdőjeleződött korábbi tekintélye, a tudás egyedüli forrása helyett sokkal inkább a tanulás legfőbb szervezőjévé vált, ami szükségszerűvé teszi a pedagógiai módszertan megújítását. A kulcskompetenciák fejlesztése, mint például a szociális és állampolgári érzékenység, elengedhetetlen a modern ember számára. Különösképpen akkor, amikor Frans de Waal szavaival élve az „empátia korában” élünk. Miként adható válasz a kihívásokra? Az empátia a történelemtanítás középpontjában áll abban az értelmében, miként tudja az ember mások nézőpontját rekonstruálni, figyelembe véve az időkeretet, melyben mások cselekedtek, és a lehetséges motivációt, bizalmat, érzelmeket, melyek vezérelték tetteiben, illetve döntéseiben. Tanulmányomban alapvetően arra keresem a választ tanulói visszajelzések alapján, miként használhatóak fel a holokauszt-túlélőkkel készült életútinterjúrészletek az empátia fejlesztésére. Az elemzés során kitérek az interjúrészletek használatának előnyeire és veszélyeire egyaránt. Ehhez először egy elméleti keretet kívánok nyújtani, melyben röviden igyekszem összefoglalni a különböző empátiaértelmezéseket, majd egy általam megvalósított videórészletekre épített tanóra tapasztalatait mutatom be, amelyet egy 32 fős művészeti gimnázium 12. osztályában tartottam.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Rédli, Mátyás (2021) Az empátia fejlesztése történelem tanórán a Holokauszt témakörében videóinterjúk segítségével. KULTÚRA ÉS KÖZÖSSÉG, 12 (4). pp. 77-86. ISSN 0133-2597
|
Kapcsolat: |
MTMT:32623081 10.35402/kek.2021.4.6
|