Ugrás a tartalomhoz

Az osztenzív stimulusok szerepe a mesék átadásában és megértésében

  • Metaadatok
Tartalom: https://real.mtak.hu/198891/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = P Language and Literature / nyelvészet és irodalom: P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Subject = P Language and Literature / nyelvészet és irodalom: PZ Childrens literature / gyermekirodalom
Subject = L Education / oktatás: L1 Education (General) / oktatás általában
Subject = P Language and Literature / nyelvészet és irodalom: PN Literature (General) / irodalom általában
Type = Article
Cím:
Az osztenzív stimulusok szerepe a mesék átadásában és megértésében
Létrehozó:
Papp, Melinda
Dátum:
2018
Téma:
L1 Education (General) / oktatás általában
P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
PN Literature (General) / irodalom általában
PZ Childrens literature / gyermekirodalom
Tartalmi leírás:
Jelen írás hátterében az a feltételezés áll, hogy a mesékben őrzött kulturálisan releváns tudás csak akkor tud terjedni (Sperber 1996; Ivaskó–Papp 2017), ha a történetmondó képes a megfelelő történetmondási stratégiákkal a hallgatóság figyelmét felkelteni és fenntartani, elősegítve ezzel a történettel átadni szándékozott információk feldolgozását. A tanulmány szempontjából a legfontosabb kérdés a mesélés mikéntjének a kutatása. Az óvodás gyermekekkel végzett önálló kísérlet eredményei azt igazolják, hogy a mesemondási szituációban a megfelelő osztenzív ingerek (Sperber–Wilson 1995) alkalmazása döntő jelentőséggel bír a közös figyelmi jelenet (Tomasello 1999) megteremtésében és fenntartásában. A kapott adatok alapján a mesemondó dajkanyelvi prozódiát alkalmazó szövegmondása és a szemkontaktus fenntartása ilyen osztenzív ingernek bizonyultak kisgyermekkorban
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Papp, Melinda (2018) Az osztenzív stimulusok szerepe a mesék átadásában és megértésében. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 11 (4). pp. 24-36. ISSN 2060-0623
Kapcsolat:
MTMT:30461844 10.21030/anyp.2018.4.2