Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A hazai balesetmegelőzésre nevelés, az elsősegélyoktatás és a svédországi elsősegélyoktatás tapasztalatainak összehasonlítása = Comparison of Domestic Accident Prevention Education and First Aid Education with Experiences in Sweden |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/192060/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = L Education / oktatás: LC Special aspects of education / speciális oktatási formák Subject = L Education / oktatás: LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata: LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás Type = Article |
Cím: |
A hazai balesetmegelőzésre nevelés, az elsősegélyoktatás és a svédországi elsősegélyoktatás tapasztalatainak összehasonlítása = Comparison of Domestic Accident Prevention Education and First Aid Education with Experiences in Sweden
|
Létrehozó: |
Papp, Zoltán
Olteanu, Lucián Líviusz
Beke, Szilvia
|
Kiadó: |
K+F Stúdió Kft.
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
|
Tartalmi leírás: |
Jelenleg a rosszullétek és balesetek következtében bekövetkező halálozások még mindig a vezető halálokok közé tartoznak. Ennek fő oka részben abban rejlik, hogy a laikusok által nyújtott segítség aránya alacsony, így az ilyen események gyakran kedvezőtlen kimenetelűek. A leggyakoribb eset, amely laikus beavatkozást igényel, a hirtelen keringésleállás, amelyet általában a nem szakember figyel fel elsőként (Bánfai , 2017.). Amennyiben 3-5 percen belül nem történik beavatkozás az esemény bekövetkeztétől számítva, akkor a klinikai halál folyamata visszafordíthatatlanná válik. Ezért kulcsfontosságú a lakosság hozzáállásának megváltoztatása ezen a téren, amelynek kialakítását már kisgyermekkorban meg kell kezdeni. 1995 óta törvény szabályozza az elsősegélynyújtás oktatásának beillesztését a tantervbe, kezdetben főként a 8. osztályos biológiatananyag részeként (A leggyakoribb mozgásszervi elváltozások, sérülések megelőzésének módjai. A kisebb, vérzéssel járó sérülések ellátása.), majd 2013 óta már a 7. és 8. osztályos tanulók számára is kötelezővé vált az Új Nemzeti Alaptanterv részeként (Ozsvárt & Vincze, 2022.). A tanulmány szerzői arra törekednek, hogy feltárják a jelenlegi oktatási és pedagógiai rendszerben az elsősegélynyújtás szerepét és elhelyezkedését, valamint összehasonlítsák ezt más nemzetközi gyakorlatokkal. Céljuk, hogy felhívják a figyelmet arra, szükséges lenne-e módosításokat fontolóra venni és változtatásokat bevezetni ezen a területen. Ezt azért teszik, hogy reményük szerint az egyes jó gyakorlatok áttekintése és hazai körülményekre való alkalmazása hozzájáruljon ahhoz, hogy minél több ember, aki bajba kerül, időben megkapja a szükséges segítséget, és így hosszabb ideig tevékenykedhessen közöttünk.
At the present time, deaths resulting from illness and accidents remain prevalent, largely due to the inadequate provision of lay care, resulting in unfavorable outcomes in many cases. The primary event necessitating lay intervention is sudden circulatory arrest, typically identified first by a layperson (Bánfai, 2017). Failure to intervene within 3-5
minutes of the event leads to irreversible clinical death, emphasizing the crucial need to shift the population's attitude, starting from early childhood. Legislation has mandated the inclusion of first aid in the curriculum since 1995, initially integrated within the 8thgrade Biology subject (Methods to prevent the most common locomotor disorders and injuries. Treatment of minor bleeding injuries.) and expanded to 7th and 8th-grade students in the New National Basic Curriculum in 2013 (Ozsvárt & Vincze, 2022). The authors aim to illuminate the utilization of first aid within the current educational and pedagogical framework and compare it with international practices, questioning the necessity for amendments and additional measures. Their aspiration is that by examining effective practices and tailoring them to local contexts, more individuals facing adversity can remain active members of society for an extended period due to timely assistance.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Papp, Zoltán and Olteanu, Lucián Líviusz and Beke, Szilvia (2024) A hazai balesetmegelőzésre nevelés, az elsősegélyoktatás és a svédországi elsősegélyoktatás tapasztalatainak összehasonlítása = Comparison of Domestic Accident Prevention Education and First Aid Education with Experiences in Sweden. OXIPO : INTERDISZCIPLINáRIS E-FOLYÓIRAT, 6 (1). pp. 53-62. ISSN 2676-8771
|
Kapcsolat: |
MTMT:34776979 DOI: 10.35405/OXIPO.2024.1.53
|