Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
4-6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége = Grammatical Complexity of 4-6-year-old Children′s Semi-Spontaneous Narratives |
Tartalom: | https://real.mtak.hu/188087/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = P Language and Literature / nyelvészet és irodalom: P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet Subject = L Education / oktatás: LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata: LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás Type = Article |
Cím: |
4-6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége = Grammatical Complexity of 4-6-year-old Children′s Semi-Spontaneous Narratives
|
Létrehozó: |
Krániczné Szabó, Ágnes
|
Kiadó: |
Magyar Nyelvtudományi Társaság
|
Dátum: |
2023
|
Téma: |
LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány 4–6 éves gyermekek félspontán narratíváiban vizsgálja a szintaktikai szerkesztettséget a közlésegységek fejlődési mutatójának a módszerével. Arra a kérdésre keresi a választ, hogyan alakul a gyermekek közléseinek grammatikai komplexitása az adott életkorokban, miként változik a narratívák hossza és a beszédtempó az évek során, valamint hogyan befolyásolja a grammatikai komplexitást az, ha a szülők gyakran olvasnak hangosan a gyermekeknek. Az eredmények azt mutatják, hogy a 4–5 éves gyermekekhez képest a 6 évesek több szóból álló narratívákat hoznak létre, ezek grammatikai szempontból is összetettebbek. Azoknál a gyermekeknél, akiknek a szülei keveset olvasnak hangosan, gyengébb eredményeket lehetett adatolni, mint azoknál a gyermekeknél, akiknek minden este olvasnak a szülei. A vizsgálat során a gyermekek között nagy egyéni eltérések voltak megfigyelhetők. A nyelvi szint fejlettsége hatással lehet a későbbi tanulási folyamatokra, így az esetleges lemaradások korai felismerése után nagyon fontos a megfelelő fejlesztések elvégzése.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Krániczné Szabó, Ágnes (2023) 4-6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége = Grammatical Complexity of 4-6-year-old Children′s Semi-Spontaneous Narratives. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : SZAKFOLYÓIRAT MAGYAR NYELVEN TANÍTÓ PEDAGÓGUSOKNAK, 16 (3). pp. 27-46. ISSN 2060-0623
|
Kapcsolat: |
MTMT:34225924 DOI: 10.21030/anyp.2023.3.2
|