Ugrás a tartalomhoz

A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/184894/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = L Education / oktatás: LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata: LB2300 Higher Education / felsőoktatás
Type = Article
Subject = A General Works / általános művek: AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet: AZ191-193 Evaluation / értékelés
Cím:
A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban
Létrehozó:
Bajomi, Iván
Kiadó:
Akadémiai Kiadó
Dátum:
2023
Téma:
AZ191-193 Evaluation / értékelés
LB2300 Higher Education / felsőoktatás
Tartalmi leírás:
A II. világháború után a francia állami kutatóhálózat égisze alatt a tudományostevékenységek értékelésére olyan rendszert hoztak létre, amelynek működtetésébenaz oktatók és kutatók közösségei játszottak meghatározó szerepet. Az USA-béliegyetemek mintájából kiindulva az 1980-as években egy elkülönült értékelésiszervezetet hoztak létre. A felsőoktatás területén működő szervezet általvégzett, a SWOT-elemzések módszertanát középpontba állító értékelések azintézmények működésmódjának fejlesztését voltak hivatva elősegíteni. Kétévtizeddel később viszont egy olyan, az akadémiai szféra valamennyi szférájábanműködtetett értékelési ügynökséget állítottak fel, amely nemcsakSWOT-elemzéseket készített, hanem különféle indikátorok alkalmazásával akutatóhelyek rangsorolására is vállalkozott. Más, korabeli franciaországitudománypolitikai intézkedésekhez hasonlóan az új ügynökség működése is komolytiltakozásokat váltott ki az akadémiai szférában. Ezek hatására a 2012-eskormányváltást követően az egyetem- és tudományértékelési ügynökség működésébőlkiiktatták az intézmény-rangsorolást, amely a kutatási támogatások elosztásaterén elősegítheti az intézmények közötti egyenlőtlenségek növekedését.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Bajomi, Iván (2023) A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban. EDUCATIO, 32 (3). pp. 423-438. ISSN 1216-3384
Kapcsolat:
MTMT:34505978 10.1556/2063.32.2023.3.5