Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/184894/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = L Education / oktatás: LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata: LB2300 Higher Education / felsőoktatás Type = Article Subject = A General Works / általános művek: AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet: AZ191-193 Evaluation / értékelés |
Cím: |
A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban
|
Létrehozó: |
Bajomi, Iván
|
Kiadó: |
Akadémiai Kiadó
|
Dátum: |
2023
|
Téma: |
AZ191-193 Evaluation / értékelés
LB2300 Higher Education / felsőoktatás
|
Tartalmi leírás: |
A II. világháború után a francia állami kutatóhálózat égisze alatt a tudományostevékenységek értékelésére olyan rendszert hoztak létre, amelynek működtetésébenaz oktatók és kutatók közösségei játszottak meghatározó szerepet. Az USA-béliegyetemek mintájából kiindulva az 1980-as években egy elkülönült értékelésiszervezetet hoztak létre. A felsőoktatás területén működő szervezet általvégzett, a SWOT-elemzések módszertanát középpontba állító értékelések azintézmények működésmódjának fejlesztését voltak hivatva elősegíteni. Kétévtizeddel később viszont egy olyan, az akadémiai szféra valamennyi szférájábanműködtetett értékelési ügynökséget állítottak fel, amely nemcsakSWOT-elemzéseket készített, hanem különféle indikátorok alkalmazásával akutatóhelyek rangsorolására is vállalkozott. Más, korabeli franciaországitudománypolitikai intézkedésekhez hasonlóan az új ügynökség működése is komolytiltakozásokat váltott ki az akadémiai szférában. Ezek hatására a 2012-eskormányváltást követően az egyetem- és tudományértékelési ügynökség működésébőlkiiktatták az intézmény-rangsorolást, amely a kutatási támogatások elosztásaterén elősegítheti az intézmények közötti egyenlőtlenségek növekedését.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Bajomi, Iván (2023) A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban. EDUCATIO, 32 (3). pp. 423-438. ISSN 1216-3384
|
Kapcsolat: |
MTMT:34505978 10.1556/2063.32.2023.3.5
|