Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
„Tudsz úszni?” Magyar egyetemek 2019 és 2022 közötti, Scopus-azonosítóval rendelkező publikációinak elemzése |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/183344/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Type = Article Subject = A General Works / általános művek: AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet: AZ191-193 Evaluation / értékelés |
Cím: |
„Tudsz úszni?” Magyar egyetemek 2019 és 2022 közötti, Scopus-azonosítóval rendelkező publikációinak elemzése
|
Létrehozó: |
Vastag, Gyula
Nagy, Zsuzsanna
Sasvári, Péter László
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
AZ191-193 Evaluation / értékelés
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány a nemzetközi publikálási környezetben végbemenő változások figyelembevételé-
vel – különös tekintettel az Open Access és a megafolyóirat-kiadók, mint az MDPI és társai foko-
zott térnyerésére –, több nézőpontból, feltáró statisztikai elemzési módszerekkel, Trellis-ábrák
segítségével vizsgálja az új felsőoktatási finanszírozás publikációs hatását a Scopus-adatbázis-
ban intézményi profillal rendelkező tizenhat magyar egyetem 2019 és 2022 között megjelent
38 992 folyóiratcikke alapján. A vizsgált időszakban a vizsgált egyetemekhez rendelt publiká-
ciók számának növekedésével (7990-ről 11 290-re) együtt nagymértékben nőtt a publikációkat
közlő folyóiratok száma is (2783-ról 3418-ra). A növekedés nagy része azonban alacsony szak-
mai elismertséget képviselő kiadók megafolyóirataiban megjelent cikkekből származott, míg
a nemzetközi tudományos közösség által elismert folyóiratokban általában – és specifikusan a
közgazdaság-tudomány, gazdálkodás- és szervezéstudomány területét példaként véve – nem
történt jelentős előrelépés. Bár a Scimago Journal Rank Q szerint rangsorolt publikációkra való
magyar egyetemi ösztönzés kétségtelenül hozzájárult a nemzetközi láthatóság javításához, a
nemzetközi rangsorokban történő megjelenéshez, így a magyar egyetemi (elsősorban alapozó)
képzési programok népszerűsítéséhez, a kompozit egyetemi rangsorok alapvetően nem a tudo-
mányos minőség és kiválóság mérőszámai. A Scopus-adatbázisban való megjelenésre és látha-
tóságra való kizárólagos törekvés – amennyiben nem párosul nemzetközileg elismert szakmai
kiválóságra történő hasonló mértékű ösztönzésekkel – a magyar egyetemeknek a tudományos
főáramlattól való további leszakadásához vezethet. | By applying multiple perspectives, and using exploratory data analysis and Trellis graphs, the
paper discusses the publication impact of newly introduced financial incentives in Hungarian
higher education. Special attention is paid to the changes in the global publication environment
with the speedy market expansion of Open Access and mega journal publishers (like MDPI and
others). The analysis is based on 38,992 journal articles published between 2019 and 2022, linked
to sixteen Hungarian universities with institutional profiles in the Scopus database. In this period,
the increase in the number of publications attributed to the universities under study (from 7,990
to 11,290) was accompanied by a large increase in the number of target journals as well (from
2,783 to 3,418). Most of the increase, however, was due to articles published in mega-journals
of publishers with low professional recognition, while there was no significant progress in the
number of articles published in journals recognized by the international scientific community in
general, and specifically in the fields of economics, management, and organizational sciences,
taken as examples. Overall, the promotion of Hungarian universities for publications ranked
according to Scimago Journal Rank Q has undoubtedly contributed to improving international
visibility, better international rankings, and thus to the more effective marketing of Hungarian
university (mainly undergraduate) programmes. However, composite university rankings are not
fundamentally a measure of academic quality and excellence. The exclusive pursuit of visibility
and inclusion in Scopus—if not coupled with similar incentives for internationally recognized
professional excellence—could lead to further disconnection of Hungarian universities from
the scientific mainstream.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Vastag, Gyula and Nagy, Zsuzsanna and Sasvári, Péter László (2024) „Tudsz úszni?” Magyar egyetemek 2019 és 2022 közötti, Scopus-azonosítóval rendelkező publikációinak elemzése. MAGYAR TUDOMÁNY, 185 (1). pp. 143-161. ISSN 0025-0325
|
Kapcsolat: |
MTMT:34453982 10.1556/2065.184.2024.1.16
|