Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A románc műfaj szerepe Rahmanyinov életművében |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/170150/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották: ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek Subject = M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották: M1 Music / zene: M11 Kinds of music / zenei műfajok Type = Article |
Cím: |
A románc műfaj szerepe Rahmanyinov életművében
|
Létrehozó: |
Tatai, Nóra
|
Dátum: |
2022
|
Téma: |
M11 Kinds of music / zenei műfajok
ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek
|
Tartalmi leírás: |
A kutatás előzményei: Rahmanyinov életművében kiemelkedő szerepet töltött be a vokális zene, noha őt magát a zenetörténet elsősorban mint zongoravirtuózt, valamint szimfonikus zenekarra és zongorára komponált művek szerzőjét jegyzi. Családból hozott, legelső zenei élményei közé tartozott az orosz románc, de zeneszerzői karrierje is a vizsgadarabjául komponált operájával indult, melynek bemutatását maga Csajkovszkij szervezte meg. Később, már operakarmesterként, nemcsak megismerte a zenés színház világát, hanem a kor leghíresebb énekeseivel is szoros barátságot kötött. Ezek a barátságok meghatározták vokális műveit, románcainak többségét előadóművészeknek ajánlotta. Tanulmányomban megvizsgálom a románc műfaj szerepét Rahmanyinov életművén belül. Források: A Rahmanyinov-kutatás lényegében két nyelven, oroszul és angolul érhető el, hiszen a szerző életét e két nyelvi környezetben, Oroszországban és az Egyesült Államokban töltötte. Az angol forrásokban leggyakrabban felhasznált monográfiát Sergei Bretensson és Jay Leyda állította össze, ebből részletesen és behatóan megismerhető a Rahmanyinov életrajza. Barrie Martyn összefoglaló munkája bemutatja Rahmanyinovot, mint szerzőt, zongoraművészt és karmestert, és részletességgel foglalkozik műveivel. Richard D. Sylvester 2014-ben megjelent könyvében minden egyes románcot tárgyal, bemutatja keletkezésük körülményeit. A talmányom megírásához felhasznált legfontosabb orosz szakirodalom a Zarui Apetyan által összeállított három- és kétkötetes kiadvány, az Irodalmi életmű (Lityeraturnoje Naszlegyije), ami Rahmanyinov leveleit és megjelent írásait, valamint a vele készült interjúkat tartalmazza, és a Visszaemlékezések (Voszpominanyija o Rahmanyinove). Ez utóbbi a családtagok, a kollegák, a barátok változó terjedelmű írásainak antológiája. Eredmények: Tanulmányomban röviden bemutatom az orosz románc műfaját, keletkezésének történetét, stílusjegyeit. Vizsgálom, hogy Rahmanyinov életművén belül milyen szerepet tölt be a románc, és a szerző életeseményei közül melyek azok, amik befolyásolták vokális műveit. Idézetek és levélrészletek segítségével bemutatom mindazokat az élményeket, amelyek a szerzőt a románcok komponálásakor ihlették, így például a családi birtok, Ivanovka fontosságát is. = The background for the research
Music written for voice played a key role in Rachmaninoff’s ouvre, even though he is
mostly remembered by the history of music as a virtuoso pianist and author of pieces
composed for piano and symphonic orchestra. The Russian romance, popular in his
family circle, was one of his earliest musical experiences, and even his career as a
composer started with an opera composed for an exam whose premier was arranged
by Tchaikovsky himself. Later, already in the status of an opera conductor, he not only
discovered the world of musical theater, but also started close friendships with many
of the most well-known singers of the time. Those friendships have defined his vocal
pieces, and majority of his romances were dedicated to performing artists.
Sources
Essential sources for a research on Rachmaninoff are available in two languages
– Russian and English, since the composer spent his life in those two linguistic
environments in Russia and USA. The monograph most often referenced in Englishlanguage sources was put together by Sergei Bretensson and Jay Leyda. From it, one
can learn Rachmaninoff’s biography in rich detail. The summarizing work of Barrie
Martyn portrays Rachmaninoff as a composer, a pianist and a conductor, as well as
dealing with his works in detail. In his 2014 book Richard D. Sylvester, discusses
every single romance and presents the circumstances around their creation. In the
Russian-language literature the most important volumes were the three- and the twovolume editions of compendium put together by Zarui Apetian – Literary Heritage
(Literaturnoe nasledie) which contains Rachmaninoff’s letters and published writings; and Reminiscences about Rachmaninoff (Vospominaniia o Rakhmaninove). The latter
one is an antology of writings of varying sizes by relatives, colleagues and friends.
Results
I briefly present the Russian romance as a genre, the history of its creation, its
distinctive features. I examine the role that was fulfilled in Rachmaninoff’s ouvre by
the romance, and also those among the life events of the composer that influenced his
vocal works. With the help of quotes and letter excerpts, I present those experiences
which inspired Rachmaninoff to compose romances, such as his time at the family’s
estate of Ivanovka which was so important to him.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Tatai, Nóra (2022) A románc műfaj szerepe Rahmanyinov életművében. DELIBERATIONES, 15 (2). pp. 232-244. ISSN 1789-8919
|
Kapcsolat: |
MTMT:34068464 10.54230/Delib.2022.2.232
|