Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A cukorbeteg-oktatás sikerességére ható tényezők = Factors Affecting to the Success of Diabetes Education |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/169644/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = R Medicine / orvostudomány: RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe Type = Article Subject = R Medicine / orvostudomány: RC Internal medicine / belgyógyászat: RC658.5 Diabetes / diabetológia |
Cím: |
A cukorbeteg-oktatás sikerességére ható tényezők = Factors Affecting to the Success of Diabetes Education
|
Létrehozó: |
Pozsár, Hajnalka
|
Dátum: |
2022
|
Téma: |
RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe
RC658.5 Diabetes / diabetológia
|
Tartalmi leírás: |
A 2-es típusú cukorbetegség kezelésében igen fontos szerepe van az öngondoskodási betegoktatásnak. A tanulmány célja, hogy felmérje a betegek életkorának, a cukorbetegség időtartamának és a végzettség szintjének összefüggését az oktatás sikerességével.
A 2018/2019-es év folyamán kilencvenegy 2-es típusú cukorbeteg vett részt a diabeteses öngondoskodást oktató és támogató programban, a szabadkai egészségház cukorbeteg-tanácsadó központjában. A betegek betegséggel kapcsolatos tudásszintje és az öngondoskodási szintje standardizált kérdőív segítségével került felmérésre. A betegek az életkoruk, a betegség időtartama és végzettségi szint szerinti csoportokba lettek beosztva. A statisztikai analízis SPSS 20.0 szoftverrel történt. Az összefüggés vizsgálata T-teszt, χ2-próba és Spearman-féle korrelációs koefficiens segítségével történt.
A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők oktatásában részt vevők tudásszintje, öngondoskodási szintje jelentősen javult. A 65 év feletti cukorbetegeknél statisztikailag alacsonyabb volt a cukorbetegséggel kapcsolatos tudásszint az oktatás kezdetén. A 64 évnél fiatalabb betegek jelentősen magasabb öngondoskodási szinttel rendelkeztek. A felsőfokú végzettségű cukorbetegek lényegesen magasabb szintű öngondoskodási szintet értek el.
A kor és végzettségi szint által adódó különbségek többsége az oktatást követően eltűnt, ami azt jelzi, hogy megfelelő oktatással ezek a különbségek kiküszöbölhetők. = Introduction: Educating patients about adequate self-care plays a very important role in the
treatment of type 2 diabetes.
Objectives: The goal of the study was to assess the correlation between patients’ age, duration of
diabetes and the level of education of patients showing success in education on diabetes.
Method: During 2018/2019, 91 patients with type 2 diabetes were included in educational program on diabetes self-care within the Diabetes Counseling Center of the Health Center in Subotica.
Knowledge levels and self-care levels of patients was assessed using standardized questionnaires.
Patients were divided into groups according to age, duration of illness and level of education.
Statistical analysis was performed with SPSS 20 software. Chi-squared test, T-test and Spearman’s
correlation coefficient was used to assess correlation.
Results: After education, the level of knowledge, self-care and laboratory parameters of patients has
significantly improved. At the beginning of the education, patients older than 65 had a statistically
lower level of knowledge about diabetes. Patients younger than 64 years had a significantly higher
level of self-care activity. Patients with higher education have a significantly higher level of self-care
activity.
Conclusion: Most of the differences according to the age and level of education of the patients
disappeared after education on diabetes self-care, which indicates that these differences can be
removed with appropriate education..
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Pozsár, Hajnalka (2022) A cukorbeteg-oktatás sikerességére ható tényezők = Factors Affecting to the Success of Diabetes Education. NŐVÉR, 35 (4). pp. 11-17. ISSN 0864-7003
|
Kapcsolat: |
MTMT:33128713 10.55608/nover.35.0013
|