Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Az értelmi fogyatékossággal élő emberek inklúzióval kapcsolatos hazai kutatások összehasonlító elemzése |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/158634/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Type = Article Subject = G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás: GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás: GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés: HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők |
Cím: |
Az értelmi fogyatékossággal élő emberek inklúzióval kapcsolatos hazai kutatások összehasonlító elemzése
|
Létrehozó: |
Orbán-Sebestyén, Katalin
Farkas, Judit
Sáringerné Szilárd, Zsuzsanna
Ökrös, Csaba
|
Kiadó: |
Magyar Sporttudományi Társaság
|
Dátum: |
2021
|
Téma: |
GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok
HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők
|
Tartalmi leírás: |
A hazai gyakorlatot és kutatást elemző jelenlegi
munka előzménye, hogy a Magyar Sporttudományi
Szemle 2020/2-es számában a szerzők feltérképező
elemzést publikáltak az inkluzív sport attitűdváltozásokra gyakorolt hatásával kapcsolatos – a Speciális Olimpia Mozgalomban végzett – idegen nyelvű
tanulmányokról (Orbán-Sebestyén és mtsai, 2020).
A magyar inkluzív sport, különös tekintettel, az értelmi fogyatékossággal élő (másnéven: intellektuális
képességzavarral élő) emberek sportolása és az azt
szervező mozgalom – a Special Olympics, illetve
annak hazai szervezete, a Magyar Speciális Olimpia
Szövetség – fejlődése hazánkban kevéssé kutatott és
dokumentált terület. Ugyanakkor az egyik legtöbbet
vizsgált nemzetközi kutatási téma a mozgalomban
érintettek integrációja, a társadalomhoz viszonyuló
attitűdváltozások iránya és mértéke, valamint az inklúzió megjelenése. Ezért választottuk az említett fogalmak elemzését tanulmányunk témájának, amelyben hangsúlyozni szeretnénk továbbá az integráció
és az inklúzió fogalmának különbözőségét is. A cél,
hogy bemutassuk, hogy az inklúzió hogyan jelenik
meg a hazai szakirodalomban, illetve milyen vizsgálatok zajlottak és milyen eredmények születtek a témával kapcsolatos kutatások révén a társadalom, a
foglalkoztatás, a pedagógia és a sport területén.
Véleményünk szerint az értelmi fogyatékossággal
élő emberekhez való pozitív irányú viszonyulás egyik
leghatékonyabb eszköze az inkluzív sport, amely lehetőséget biztosít mind az átlagos intellektusú mind
pedig a fogyatékossággal élő sportolótársak sportképességeinek fejlődéséhez és egymás iránti attitűdjük
pozitív irányú változásához, ezért kiemelten kezeltük
a témával kapcsolatos kutatásokat. Tanulmányunk
készítése során nem beavatkozó, kvalitatív kutatási
módszert, szisztematikus irodalom-elemzést alkalmaztunk. A feldolgozott publikációk eredményeiből
készített átfogó analízis segítségével elemeztünk számos hazai – inklúziót kutató – tudományos cikket
négy témára lebontva, de célunk az volt, hogy megtaláljuk, hogy a sport inkluzív hatását mi befolyásolja a leghatékonyabban. Jelen összegző irodalomelemzés segítségével a sportágazat szakpolitikai kutatói és sportszakemberei megismerhetik az intellektuális képességzavarral élő emberek társadalmi
inklúziójának hazai megvalósításáról készített kutatások számos formáját, annak több évtizeden átívelő
fejlődési folyamatát, valamint történeti hátterét. Az
akadémiai szféra számára magyar nyelven eddig
nem volt elérhető kifejezetten az inkluzív sporttevékenység társadalmi inklúzióra gyakorolt hatását
vizsgáló szakirodalmi áttekintés, amely bemutatja az
olvasónak azokat a területeket is, amelyek hatással
vannak az értelmi fogyatékossággal élő emberek életminőségére. Eredményeink rávilágítanak arra az
összetett mechanizmusra, amely az élet minden területén az elfogadásra ösztönöz, és amely bizonyítja,
hogy egy alapvető komplex ismeret szükséges ahhoz,
hogy a többségi társadalom az intellektuális képességzavarral élő személyeket ne csak a foglalkoztatás
vagy a pedagógia, hanem a sport területén is befogadja.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Orbán-Sebestyén, Katalin and Farkas, Judit and Sáringerné Szilárd, Zsuzsanna and Ökrös, Csaba (2021) Az értelmi fogyatékossággal élő emberek inklúzióval kapcsolatos hazai kutatások összehasonlító elemzése. MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE, 22 (94). pp. 54-67. ISSN 1586-5428
|
Kapcsolat: |
MTMT:32536142
|