Ugrás a tartalomhoz

A figyelem ökonómiája. A vevők meghódításának új módszerei és csatornái

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/119407/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HB Economic Theory / közgazdaságtudomány: HB1 Macroeconomics / makroökonómia
Type = Article
Cím:
A figyelem ökonómiája. A vevők meghódításának új módszerei és csatornái
Létrehozó:
Hámori, Balázs
Dátum:
2021
Téma:
HB1 Macroeconomics / makroökonómia
Tartalmi leírás:
A többletgazdaságban a termelőknek/szolgáltatóknak/kereskedőknek törekedniük kell a vevők meghódítására. Ennek költségei, amelyek csak igen csekély többlethasznot hoznak a fogyasztók számára, az idők során folyamatosan nőttek. Az információgazdaságra jellemző szolgáltatások – különösen a szellemi javak – esetében meghatározó tényező a fogyasztásukhoz, felhasználásukhoz szükséges figyelem. A személyes szolgáltatások mindig is nagy figyelmet igényeltek. A termelés és a szolgáltatások testreszabásával, a közvetlen interakciók sűrűsödésével és a tranzakciók virtuális térbe helyeződésével szükségszerűen nő a gazdasági folyamatok figyelemigénye. Az immateriális javak előállítói számára a partnerek figyelmének a lekötése gyakran a legfontosabb versenytényező. Nemcsak a vevők figyelmének, hanem az eladók figyelmének a jelentősége is nő: a figyelem mint eladói „szolgáltatás” az értékteremtés forrásává válik. Radikálisan változnak a figyelem felkeltésének a módszerei is. A figyelem „tőzsdéje” a társadalmi nyilvánosság, és az internet akár a figyelem sajátos világpiacaként is felfogható. Dicsőség, kiválóság és presztízs a felhalmozott figyelem megnyilvánulási formái. Azaz, a figyelem tőke-, értékmegőrző és -gyarapító funkcióval rendelkezik, noha azt nem lehet minden további nélkül összevetni a pénz hasonló mechanizmusaival. A figyelem ökonómiája ma még gyerekcipőben jár, ám nem kétséges, hogy az információgazdaság tranzakciós terének a vizsgálatakor kiemelten kell figyelni a figyelemre.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D21, D80, E71, M31, M37.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Hámori, Balázs (2021) A figyelem ökonómiája. A vevők meghódításának új módszerei és csatornái. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 68 (1). pp. 96-124. ISSN 0023-4346
Kapcsolat:
MTMT:31803734 10.18414/KSZ.2021.1.96