Ugrás a tartalomhoz

A biodiverzitási ismeretek megjelenése a magyar oktatásban: Az éjszakai állatok bemutatása a biológia tantárgy keretében = Biodiversity knowledge elements in biology education: nocturnal animals in hungarian education

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/117576/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = L Education / oktatás: LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
Subject = Q Science / természettudomány: QH Natural history / természetrajz: QH301 Biology / biológia
Type = Article
Cím:
A biodiverzitási ismeretek megjelenése a magyar oktatásban: Az éjszakai állatok bemutatása a biológia tantárgy keretében = Biodiversity knowledge elements in biology education: nocturnal animals in hungarian education
Létrehozó:
Nagy, Éva
Kiadó:
Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó
Dátum:
2020
Téma:
LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
QH301 Biology / biológia
Tartalmi leírás:
A WWF Living Planet 2018. évi jelentése szerint (Living Planet index) 1970 és 2014 között a világ fajállománya 60%-kal csökkent, de a faji diverzitás tényleges csökkenéséről, annak részleteiről a felnövekvő generáció nem rendelkezik elegendő és naprakész információkkal a tankönyvek anyagából. Holott minél szélesebb körű ismeretek állnak rendelkezésre a fajok sokféleségéről, annál könnyebben megvalósítható a fenntarthatóság minden életforma számára, így az ember számára is. A környezeti nevelés tényeinek figyelembevételével elemeztem az iskolai tananyagot. Tanulmányomban egy tartalomelemzés eredményeit foglalom össze, amely kiterjed a 10. évfolyamos magyar középiskolai osztályok napjainkban alkalmazott tankönyveiben előforduló éjszakai állatfajok vizsgálatára, mivel a biológiai sokféleség veszteségének egyik legveszélyeztetett csoportját képezik az éjszakai életmódot folytató állatok. ----- According to the state of the world WWF Living Planet Report 2018 the Living Planet Index has recorded an overall decline of 60% in species population sizes between 1970 and 2014. In many cases, the drastic decline in biodiversity, might even due to the fact that, young generation does not always have access to sufficient and up-to-date information from their textbooks, however, the greater species diversity knowledge a person has, the more natural sustainability is provided for all life forms, for them, humans as well. Considering these facts within environmental education, the elements in school materials were examined. This article intends to summarize the results of a content analysis, which extends to the exploration of animal species in frequently used textbooks in 10th Hungarian secondary school classes, where taxonomy, knowledge of species, should be the most extended part of the school curriculum. This work also demonstrates the number of the animal species, appeared in the most significant currently educated textbooks, and even the number of nocturnal animals, being the main victims of the biodiversity loss, because of one of the major threats, the light pollution. The current article was written as part of a tender called the effect of light pollution on wildlife, biodiversity in particular, EFOP 3.6.2-16-2017-00014, Establishing an international research environment in the field of light pollution.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Nagy, Éva (2020) A biodiverzitási ismeretek megjelenése a magyar oktatásban: Az éjszakai állatok bemutatása a biológia tantárgy keretében = Biodiversity knowledge elements in biology education: nocturnal animals in hungarian education. Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 45. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae, 45. pp. 93-110. ISSN 2732-0480
Kapcsolat:
10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.2020.45.93