Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A hezitációs jelenségek vizsgálata kisiskolás gyermekek spontán beszédében |
Tartalom: | http://www.eltereader.hu/media/2014/10/Horvath_V_Hezitacios_jelensegek_READER.pdf |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = P Language and Literature / nyelvészet és irodalom: P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: BF Psychology / lélektan: BF05 Child psychology / gyermeklélektan Type = Book Section |
Cím: |
A hezitációs jelenségek vizsgálata kisiskolás gyermekek spontán beszédében
|
Létrehozó: |
Horváth, Viktória
|
Dátum: |
2014
|
Téma: |
BF05 Child psychology / gyermeklélektan
P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
|
Tartalmi leírás: |
A kitöltött szünetek nyelvfüggetlen, gyakori jelenségei a spontán beszédnek. Elsődleges funkciójuk, hogy időt biztosítsanak a beszélőnek a rejtett beszédtervezési folyamatok megfelelő működtetéséhez. Fontos szerepük van továbbá a javítási folyamatokban, és hozzájárulnak a társalgásoknál a beszédszándék kifejezéséhez is.
A jelen kutatás célja a kitöltött szünetek elemzése a tekintetben, hogy tapadnak-e, azaz a beszélő egyidejűleg ejti-e őket a szavakkal (megelőzően vagy követően), avagy néma szünetek között jelennek meg a beszédben.
Elemezzük azt is, hogy a kitöltött szünetek ezen sajátosságai hogyan alakulnak a különböző életkorú személyek beszédében.
A kutatáshoz 54 narratívát vizsgáltunk, a korpusz időtartama mintegy három óra. Három életkori csoportban elemeztük a kitöltött szüneteket: 8 és 9 éves gyermekekkel, valamint felnőttekkel.
Az eredmények azt mutatták, hogy a kisiskolások beszédében kevesebb a kitöltött szünet, időtartamuk hosszabb, mint a felnőtteknél; és jóval ritkább a tapadó jelenségek aránya.
|
Típus: |
Book Section
PeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Horváth, Viktória (2014) A hezitációs jelenségek vizsgálata kisiskolás gyermekek spontán beszédében. In: Hezitációs jelenségek a magyar beszédben. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, pp. 67-76. ISBN 978 963 312 205 1
|
Kapcsolat: |