Ugrás a tartalomhoz

A játék fogalma és szerepe Edmund Husserl ismeretelméletében

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/99437/
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: B1 Philosophy (General) / filozófia általában: B11 Philosophical systems / filozófiai irányzatok
Type = Article
Cím:
A játék fogalma és szerepe Edmund Husserl ismeretelméletében
Létrehozó:
Marosán, Bence Péter
Kiadó:
ELTE Eötvös Kiadó
Dátum:
2019
Téma:
B11 Philosophical systems / filozófiai irányzatok
Tartalmi leírás:
Tanulmányomban azt a szerepet szeretném megvizsgálni, amelyet Husserl ismeretelméletben a játék, illetve a játékosság fogalmai betöltöttek. Különösen érdekes e tekintetben a szerző egyik kései (1931-es) kutatási kéziratában írottak: „A teoretikus beállítódás lehetővé tételéhez különös motívumok tartoznak, Heideggerrel szemben számomra úgy tűnik, hogy az egyik eredeti motívum – úgy a tudomány, mint a művészet számára – a játék szükségszerűségében és különösen a játékosság, a ’teoretikus kíváncsiság’ motivációjában áll, amely nem az életszükségletből, nem a hivatásból, s nem az önfenntartás célösszefüggéséből származik […]. Szó sincs ’deficiens’ praxisról.” (Husserliana 34: 260). (Schwendtner Tibor fordítása). A játékosság, többek között a lényegszemlélet, a lényegmegismerés területén, a lehetőségek játékterét hivatott felderíteni. Arra kívánunk fényt deríteni a tiszta, teoretikus lehetőségek játékával, hogy melyek a megjelenés egyáltalán mint megjelenés alapfeltételei és keretei; arra tehát, hogy mi az, ami egyáltalán megjelenhet. A játék ezáltal az ismeretelmélet számára egy nagyon is komoly, irányadó és alapot adó funkcióra tesz szert: végső soron azt mutatja meg számunkra, hogy mi az, ami még egyáltalán megjelenhet, és mi az, ami már nem.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Marosán, Bence Péter (2019) A játék fogalma és szerepe Edmund Husserl ismeretelméletében. ELPIS: FILOZÓFIATUDOMÁNYI FOLYÓIRAT. pp. 29-38. ISSN 1788-8298
Kapcsolat: