Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A „Kockától az aktig” – művészképzés a hatvanas években |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/10541/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NX Arts in general / művészetek általában: NX2 Artistic periods and styles / művészeti korszakok és stílusok Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NX Arts in general / művészetek általában: NX4 Art history and criticism / művészettörténet, műkritika Type = Article |
Cím: |
A „Kockától az aktig” – művészképzés a hatvanas években
|
Létrehozó: |
Tatai, Erzsébet
|
Kiadó: |
MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézet
|
Dátum: |
2011
|
Téma: |
NX2 Artistic periods and styles / művészeti korszakok és stílusok
NX4 Art history and criticism / művészettörténet, műkritika
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány a Magyar Képzőművészeti Főiskolán folyó művészképzést tárgyalja az 1956-os forradalom és a főiskola egyetemi rangjának elnyerése (1971) közötti időszakban. Az elsősorban az igazgatótanácsi ülések jegyzőkönyvein és művészinterjúkon alapuló kutatás a képzés tartalmára, a tantárgyi struktúrára és az oktatási módszerekre irányult, azt véve figyelembe, hogy a hatalmi ideológia hogyan formálta a művészképzést, és hogy milyen változások következtek be a vizsgált másfél évtized alatt. A „marxista-leninista” világnézeten alapuló szocialista realista művész képzése mint cél felemás módon valósult meg a hatalmi ideológiának többé-kevésbé ellenálló tanárok (és diákok) miatt. Az ideológiát főképp a „marxista” tantágyak oktatói képviselték, bár a hatalom a képzés egészét szerette volna ideologikussá tenni. A fejlett (demokratikus, nyugati) világ művészetétől, a modernizmus és neoavantgarde időszakában a főiskola, ahogy az egész ország is, el volt zárva. Így a – bár korántsám egységes – tanári kar működésének „elmaszatolt realizmus” lett az eredménye. Az időszak alatt a képzés tartalma nem sokat változott, bár a szocialista diktatúra enyhülése a művészképzésben is megmutatkozott: elsősorban a tananyagcsökkentésben, és az ideológiai tárgyak súlyának csökkenésében. Ez azonban csak az oktatás és a fegyelem lazulását jelentette, nem liberalizációt, sem a kreativás fejlesztését, sem inspirációt, sem alapos vagy szerteágazó tudás-átadást.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
NonPeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Tatai, Erzsébet (2011) A „Kockától az aktig” – művészképzés a hatvanas években. Ars Hungarica, 37 (3). pp. 77-96. ISSN 0133-1531
|
Kapcsolat: |