Ugrás a tartalomhoz

A digitális bennszülöttek képességprofilja : A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/2012/2012-9.pdf
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: BF Psychology / lélektan: BF02 Developmental psychology / fejlődéslélektan
Type = Article
Cím:
A digitális bennszülöttek képességprofilja : A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya
Létrehozó:
Gyarmathy, Éva
Kucsák, Julianna
Dátum:
2012
Téma:
BF02 Developmental psychology / fejlődéslélektan
Tartalmi leírás:
Az írásbeliséghez kapcsolódó lineáris, logikai, analitikus gondolkodás mellé a digitális korban a holisztikus, átlátó, intuitív gondolkodás csatlakozik. Az információk több észlelési csatornán áramlanak az agyba. A nagy mennyiségű inger feldolgozása sokkal globálisabb, szerteágazó feldolgozó rendszert kíván. Nagy szerepet kap a tudat kapacitását nem kívánó, gyors és hatékony szelekció, az ingerek összeegyeztetése, egészekké alakítása. A korábbi egymásutáni, elemző ingerkezelés már kevés. A sikeres csak az lehet, aki a tudatos, elemző információ feldolgozás megerősítése érdekében rá tud hagyatkozni agyának a tudattól lényegében független, analóg működéseire. A kultúraváltás gondolkodásváltást hoz (Gyarmathy, 2012). A digitális bennszülöttek (Prensky, 2001) kifejezés lassan szakkifejezéssé lesz a digitális korban született gyerekek leírására. Egyelőre az oktatás és a hozzá tartozó kiszolgáló rendszer, a pszichológia, gyógypedagógia, fejlesztő pedagógia és pedagógia vizsgálati, tanító-fejlesztő és terápiás eljárásai kevéssé változtak. Így sok tekintetben hamis adatok alapján téves ellátásban részesülnek a kor gyermekei. Egyértelműek a tapasztalatok, így szükségessé válik a kérdés tudományos vizsgálata. A megváltozott környezetben a korábbinál jelentősen eltérő fejlődést mutató nemzedék megismerése szükséges ahhoz, hogy elegendő információ álljon rendelkezésre a digitális kultúrához és a benne született és szocializálódó egyénekhez illő ellátási módszerek és rendszerek alkalmazásához, illetve szükség esetén új megoldások kidolgozásához.
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
text
Azonosító:
Gyarmathy, Éva and Kucsák, Julianna (2012) A digitális bennszülöttek képességprofilja : A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya. ISKOLAKULTÚRA (9). pp. 43-3. ISSN 1215-5233
Kapcsolat: