Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A digitális bennszülöttek képességprofilja : A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya |
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/2012/2012-9.pdf |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás: BF Psychology / lélektan: BF02 Developmental psychology / fejlődéslélektan Type = Article |
Cím: |
A digitális bennszülöttek képességprofilja : A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya
|
Létrehozó: |
Gyarmathy, Éva
Kucsák, Julianna
|
Dátum: |
2012
|
Téma: |
BF02 Developmental psychology / fejlődéslélektan
|
Tartalmi leírás: |
Az írásbeliséghez kapcsolódó lineáris, logikai, analitikus gondolkodás mellé a digitális korban a holisztikus, átlátó, intuitív gondolkodás csatlakozik. Az információk több észlelési csatornán áramlanak az agyba. A nagy mennyiségű inger feldolgozása sokkal globálisabb, szerteágazó feldolgozó rendszert kíván. Nagy szerepet kap a tudat kapacitását nem kívánó, gyors és hatékony szelekció, az ingerek összeegyeztetése, egészekké alakítása. A korábbi egymásutáni, elemző ingerkezelés már kevés. A sikeres csak az lehet, aki a tudatos, elemző információ feldolgozás megerősítése érdekében rá tud hagyatkozni agyának a tudattól lényegében független, analóg működéseire. A kultúraváltás gondolkodásváltást hoz (Gyarmathy, 2012).
A digitális bennszülöttek (Prensky, 2001) kifejezés lassan szakkifejezéssé lesz a digitális korban született gyerekek leírására.
Egyelőre az oktatás és a hozzá tartozó kiszolgáló rendszer, a pszichológia, gyógypedagógia, fejlesztő pedagógia és pedagógia vizsgálati, tanító-fejlesztő és terápiás eljárásai kevéssé változtak. Így sok tekintetben hamis adatok alapján téves ellátásban részesülnek a kor gyermekei.
Egyértelműek a tapasztalatok, így szükségessé válik a kérdés tudományos vizsgálata. A megváltozott környezetben a korábbinál jelentősen eltérő fejlődést mutató nemzedék megismerése szükséges ahhoz, hogy elegendő információ álljon rendelkezésre a digitális kultúrához és a benne született és szocializálódó egyénekhez illő ellátási módszerek és rendszerek alkalmazásához, illetve szükség esetén új megoldások kidolgozásához.
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Gyarmathy, Éva and Kucsák, Julianna (2012) A digitális bennszülöttek képességprofilja : A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya. ISKOLAKULTÚRA (9). pp. 43-3. ISSN 1215-5233
|
Kapcsolat: |