Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A költségtávolság alakulása a diszkont és a hagyományos légitársaságok repülőjegyárai alapján, Budapest példáján Examining cost distance by comparing airfares of network carriers and low-cost airlines: The case of Budapest |
Tartalom: | http://tet.rkk.hu/index.php/TeT/article/view/2732 |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy: HD2 Land use / földhasználat: HD21 Regional economics / regionális gazdaság Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés: HE1 Transportation / szállítás: HE11 Transport of persons / személyszállítás Type = Article |
Cím: |
A költségtávolság alakulása a diszkont és a hagyományos légitársaságok repülőjegyárai alapján, Budapest példáján Examining cost distance by comparing airfares of network carriers and low-cost airlines: The case of Budapest
|
Létrehozó: |
Dudás, Gábor
Boros, Lajos
Pál, Viktor
Pernyész, Péter
|
Dátum: |
2016
|
Téma: |
HD21 Regional economics / regionális gazdaság
HE11 Transport of persons / személyszállítás
|
Tartalmi leírás: |
T: A 20. század második felétől a közlekedési és infokommunikációs techno-
lógiák fejlődése jelentős mértékben átalakította az emberek mobilitásának, az áruk
szállításának és az információ áramlásának földrajzi és időbeli korlátait, elősegítve ez-
zel a városok térkapcsolatainak egyre komplexebbé válását. Kutatásunkban egyrészt a
diszkont és a hagyományos légitársaságok eltérő üzletpolitikájára és gyakorlataira,
másrészt ezek térmódosító kontextusaira koncentrálunk. Elsősorban arra igyekszünk
választ kapni, hogy a Malév csődje, valamint a diszkont légitársaságok térhódítása ho-
gyan változtatta meg Budapest légi közlekedési kapcsolatait, légi elérhetőségét, a repü-
lőjegyárakat, valamint, hogy milyen módon formálták a város térbeli elérhetőségét és
térkapcsolatait.
A térkapcsolat-változások térképezése alternatív távolságfogalmak használatát
indokolja, hiszen a technológiai fejlődés egyre magasabb fokán többé már nem a tér
egyes elemei közötti fizikai távolságok a meghatározóak, hanem a megtételükhöz szük-
séges idő és költség, így a városok térkapcsolatainak mérése és számszerűsítése légi
közlekedési adatokból származtatott időtávolság- és költségtávolság-értékek használa-
tát teszi szükségessé. A kutatás célja a hagyományos és a diszkont légitársaságok eltérő üzletmodelljé-
ből adódóan a két típus által elérhető városok költségtávolságának összehasonlítása és
a kapott eredmények térképi megjelenítése. Tanulmányunkban kvantitatív adatelem-
zési módszerekre és automatizált internetes adatgyűjtésre építve kidolgoztunk egy
olyan adatelemzési módszert és GIS-alapú térképi ábrázolást, amely alkalmasnak bizo-
nyulhat az európai városok és Budapest közötti alternatív távolságok ábrázolására és a
térkapcsolatok feltárására. Kutatásunk megerősítette, hogy a diszkont légitársaságok
kedvezőbb áron kínálnak repülőjegyeket, valamint a vizsgált időpontokat figyelembe
véve a legkedvezőbb áron az egy hónapra előre foglalt jegyek esetében utazhatunk Bu-
dapestről európai célállomásokra.
|
Típus: |
Article
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Dudás, Gábor and Boros, Lajos and Pál, Viktor and Pernyész, Péter (2016) A költségtávolság alakulása a diszkont és a hagyományos légitársaságok repülőjegyárai alapján, Budapest példáján Examining cost distance by comparing airfares of network carriers and low-cost airlines: The case of Budapest. Tér és Társadalom, 30 (2). pp. 107-132. ISSN 2062-9923
|
Kapcsolat: |