Ugrás a tartalomhoz

A költségtávolság alakulása a diszkont és a hagyományos légitársaságok repülőjegyárai alapján, Budapest példáján Examining cost distance by comparing airfares of network carriers and low-cost airlines: The case of Budapest

  • Metaadatok
Tartalom: http://tet.rkk.hu/index.php/TeT/article/view/2732
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy: HD2 Land use / földhasználat: HD21 Regional economics / regionális gazdaság
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés: HE1 Transportation / szállítás: HE11 Transport of persons / személyszállítás
Type = Article
Cím:
A költségtávolság alakulása a diszkont és a hagyományos légitársaságok repülőjegyárai alapján, Budapest példáján Examining cost distance by comparing airfares of network carriers and low-cost airlines: The case of Budapest
Létrehozó:
Dudás, Gábor
Boros, Lajos
Pál, Viktor
Pernyész, Péter
Dátum:
2016
Téma:
HD21 Regional economics / regionális gazdaság
HE11 Transport of persons / személyszállítás
Tartalmi leírás:
T: A 20. század második felétől a közlekedési és infokommunikációs techno- lógiák fejlődése jelentős mértékben átalakította az emberek mobilitásának, az áruk szállításának és az információ áramlásának földrajzi és időbeli korlátait, elősegítve ez- zel a városok térkapcsolatainak egyre komplexebbé válását. Kutatásunkban egyrészt a diszkont és a hagyományos légitársaságok eltérő üzletpolitikájára és gyakorlataira, másrészt ezek térmódosító kontextusaira koncentrálunk. Elsősorban arra igyekszünk választ kapni, hogy a Malév csődje, valamint a diszkont légitársaságok térhódítása ho- gyan változtatta meg Budapest légi közlekedési kapcsolatait, légi elérhetőségét, a repü- lőjegyárakat, valamint, hogy milyen módon formálták a város térbeli elérhetőségét és térkapcsolatait. A térkapcsolat-változások térképezése alternatív távolságfogalmak használatát indokolja, hiszen a technológiai fejlődés egyre magasabb fokán többé már nem a tér egyes elemei közötti fizikai távolságok a meghatározóak, hanem a megtételükhöz szük- séges idő és költség, így a városok térkapcsolatainak mérése és számszerűsítése légi közlekedési adatokból származtatott időtávolság- és költségtávolság-értékek használa- tát teszi szükségessé. A kutatás célja a hagyományos és a diszkont légitársaságok eltérő üzletmodelljé- ből adódóan a két típus által elérhető városok költségtávolságának összehasonlítása és a kapott eredmények térképi megjelenítése. Tanulmányunkban kvantitatív adatelem- zési módszerekre és automatizált internetes adatgyűjtésre építve kidolgoztunk egy olyan adatelemzési módszert és GIS-alapú térképi ábrázolást, amely alkalmasnak bizo- nyulhat az európai városok és Budapest közötti alternatív távolságok ábrázolására és a térkapcsolatok feltárására. Kutatásunk megerősítette, hogy a diszkont légitársaságok kedvezőbb áron kínálnak repülőjegyeket, valamint a vizsgált időpontokat figyelembe véve a legkedvezőbb áron az egy hónapra előre foglalt jegyek esetében utazhatunk Bu- dapestről európai célállomásokra.
Típus:
Article
NonPeerReviewed
Formátum:
text
Azonosító:
Dudás, Gábor and Boros, Lajos and Pál, Viktor and Pernyész, Péter (2016) A költségtávolság alakulása a diszkont és a hagyományos légitársaságok repülőjegyárai alapján, Budapest példáján Examining cost distance by comparing airfares of network carriers and low-cost airlines: The case of Budapest. Tér és Társadalom, 30 (2). pp. 107-132. ISSN 2062-9923
Kapcsolat: