Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A közlekedésre fordított idő befolyásolása a munkakezdés időpontjának megváltoztatásával |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/4338/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás: GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HA Statistics / statisztika Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés: HE1 Transportation / szállítás: HE11 Transport of persons / személyszállítás Type = Article |
Cím: |
A közlekedésre fordított idő befolyásolása a munkakezdés időpontjának megváltoztatásával
|
Létrehozó: |
Fleischer, Tamás
Koren, Csaba
|
Dátum: |
1978
|
Téma: |
GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz
HA Statistics / statisztika
HE11 Transport of persons / személyszállítás
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány a közforgalmú közlekedéssel lebonyolított munkába járás időtartamának csökkentési lehetőségét vizsgálta meg, felhasználva az utóbbi években felmerült, a munkakezdés időpontjának megváltoztatására vonatkozó munkaszervezési javaslatok kínálta lehetőségeket.
A vizsgálat számszerűen igazolta a közlekedési időben rejlő tartalékok kiaknázhatóságának a lehetőségét. Nyolc órától eltérő munkakezdés esetén a vizsgált munkahelyen a munkába járásra fordított közlekedési időnek átlagosan 15%-a megtakaríthatónak bizonyult, bár a járműpark ritkítása nyomán a megnövekvő megállóhelyi várakozások miatt a közlekedés vélt, szubjektív előnyei nem feltétlenül arányosak a tapasztalt javulással.
A munkakezdési idő kötöttségének a feloldása önmagában is hasonló megtakarítást jelent azáltal, hogy az utazási idő szórása miatt szükséges "biztonsági" idő, mint időveszteség elmarad. További előnye a rugalmas munkaidő-rendszernek, hogy - önszabályozó lévén - képes arra, hogy több órán át egyenletessé tegye a hálózati terhelést. Ezzel egyrészt csökken a zsúfoltság mértéke, másrészt a szállító-kapacitás gazdaságosan kihasználhatóvá válik. Ugyanakkor a rugalmas munkaidő-kezdéssel kapcsolatban megvizsgálandó, hogy milyen munkahelyen alkalmazható, és milyen intézkedéseket követel meg ahhoz, hogy valóban a jobb időgazdálkodást, és így a hatékonyabb munkát szolgálja.
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Fleischer, Tamás and Koren, Csaba (1978) A közlekedésre fordított idő befolyásolása a munkakezdés időpontjának megváltoztatásával. VÁROSI KÖZLEKEDÉS, 18 (4). pp. 280-285. ISSN 0133-0314
|
Kapcsolat: |