Ugrás a tartalomhoz

A földrajzi távolság, a kulturális hasonlóság és a szabadkereskedelem hatása a borkereskedelemre

  • Metaadatok
Tartalom: http://dx.doi.org/10.18414/KSZ.2016.7-8.858
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HF Commerce / kereskedelem: HF2 Foreign trade / külkereskedelem
Type = Article
Cím:
A földrajzi távolság, a kulturális hasonlóság és a szabadkereskedelem hatása a borkereskedelemre
Létrehozó:
Balogh, Jeremiás Máté
Dátum:
2016
Téma:
HF2 Foreign trade / külkereskedelem
Tartalmi leírás:
A globalizálódó világgazdaságban a vezető bortermelő országok egyre jelentősebb borkereskedelmet bonyolítanak le egymás között. Míg Európában a fogyasztók egyre kevesebb bort vásárolnak, addig Amerikában és Ázsiában a bor iránti kereslet folyamatosan bővül: a borkereskedelem földrajzi átrendeződése zajlik. A kulturális hasonlóság és a földrajzi távolság kereskedelemre gyakorolt hatását gyakran a kereskedelemelméletek gravitációs modelljével elemzik. E tanulmány azt vizsgálja, hogy a fő borexportáló országok közötti földrajzi távolság, kulturális hasonlóság és szabadkereskedelem milyen hatással van a nemzetközi borkereskedelemre, annak költségeire. A regressziós becslés eredményei alátámasztják, hogy a borkereskedelem költségei alacsonyabbak, ha a kereskedelmi partnerek kulturálisan hasonlók, földrajzilag közel helyezkednek el egymáshoz, vagy van tengeri kikötőjük, tagjai a WTO-nak, illetve ha kötöttek egymással regionális kereskedelmi megállapodást. Ezenkívül megállapítható, hogy az angolszász, a latin-amerikai és az európai kulturális klaszterek elsősorban egymással kereskednek. A kutatás számos kulturális változó alkalmazásával és több ökonometriai modell, illetve becslési eljárás nagymintás tesztelésével gazdagítja a szakirodalmat.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: Q17, F13, F14.
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
text
Azonosító:
Balogh, Jeremiás Máté (2016) A földrajzi távolság, a kulturális hasonlóság és a szabadkereskedelem hatása a borkereskedelemre. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 63 (7-8). pp. 858-881. ISSN 0023-4346
Kapcsolat: