Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A közlekedés szerepe Budapest nemzetközi funkcióinak alakításában napjainkban |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/3907/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés: HE1 Transportation / szállítás Subject = D History General and Old World / történelem: DN Middle Europe / Közép-Európa: DN1 Hungary / Magyarország Type = Book Section |
Cím: |
A közlekedés szerepe Budapest nemzetközi funkcióinak alakításában napjainkban
|
Létrehozó: |
Fleischer, Tamás
|
Közreműködő: |
Barta, Györgyi
Keresztély, Krisztina
Sipos, András
|
Kiadó: |
Napvilág Kiadó
|
Dátum: |
2010
|
Téma: |
DN1 Hungary / Magyarország
HE1 Transportation / szállítás
|
Tartalmi leírás: |
A fejezet azt vizsgálja, a közlekedésnek milyen szerepe van a főváros és térsége nemzetközi versenyképessége javulásának az elősegítésében. Megkülönböztettük a közlekedés három szintjét: a nemzetközi folyosók rendszerét, a fővárosnak az országon és a szűkebb térségén belüli kapcsolatait, valamint a főváros belső közlekedési hálózatát. A versenyképességre mindhárom szint máshogy, de jelentős hatást képes gyakorolni.
Az ezredfordulót megelőző és követő egy-egy évtized nyitányaként megváltozott Európa politikai térképe és átrendeződtek az országok közötti kapcsolatok. A transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN) elmúlt húsz évének áttekintése azt mutatja, hogy bár az unió a hálózatokkal formálisan követte a bővítési folyamatot, valójában nem tudott kilépni eddig a Nyugat-Európára fókuszáló gondolkodásból, és az azóta kifejlesztett hálózati elképzelések a változatlannak tekintett eredeti TEN hálózat toldalékai, semmiféle koncepcionális keretet nem nyújtva egy nagyobb európai együttműködéshez, együttéléshez. Magyarország számára a geopolitikai összefüggések természetesen meghatározóak, a már megépült folyosók is adottságok, de az európai hálózatok tervezetének egyelőre nincs olyan gondolati magva, amit alapul kellene venni, és adottságnak kellene tekinteni.
Míg a viszonylag zárt hazai gazdaságban a fővárosra koncentrálódó kapcsolatokból Budapestnek hosszú ideig előnyei származtak, addig a nyitott európai hálózaton ez a belső szakadás nem csak az ország egésze számára, de Budapest számára is hátrányos. Az európai térben akkor tudna a város teljesíteni, ha támaszkodni tudna egy prosperáló hazai gazdaságra. A főváros tehát foglyává vált a magára húzott országos és nemzetközi terhelésnek, kényszeresen fut a megoldás után mindaddig, amíg strukturális változást nem sikerül elérni.
A nemzetközi versenyképességi összehasonlítások rámutattak arra, hogy a város elkülönülése, a helyi együttműködés hiánya jelentős szerepet játszik abban, hogy a város dinamikája lefékeződött. A közlekedési elképzelések még a kilencvenes évek végén is ugyanezt a környezetétől elkülönülő várost képezték le, kényszeresen széttagolt közlekedési intézményekkel. A legújabb fővárosi közlekedési rendszerterv legígéretesebb vonása, hogy túllépett az elkülönülésen, és közös városi és elővárosi vasúti rendszerben gondolkodik. Bár a tervezet többi részén még nem sikerült érvényesíteni az új filozófia következményeit, fontos lépés, hogy a jövőbeli fejlesztés irányai láthatóvá váltak.
|
Nyelv: |
magyar
magyar
|
Típus: |
Book Section
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
text
text
|
Azonosító: |
Fleischer, Tamás (2010) A közlekedés szerepe Budapest nemzetközi funkcióinak alakításában napjainkban. In: A világváros Budapest két századfordulón. Napvilág Kiadó, Budapest, pp. 208-226. ISBN 978 963 96 9772 0
|
Kapcsolat: |