Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A közlekedés útban van? [Andrássy út] |
Tartalom: | http://www.mtapti.hu/pdf/terezvaros.pdf |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés: HE1 Transportation / szállítás Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NA Architecture / építészet Type = Book Section |
Cím: |
A közlekedés útban van? [Andrássy út]
|
Létrehozó: |
Fleischer, Tamás
|
Közreműködő: |
A Gergely, András
|
Dátum: |
2010
|
Téma: |
HE1 Transportation / szállítás
NA Architecture / építészet
|
Tartalmi leírás: |
A nagy, tervezett egyenes sugárutak építése részben katonai települések, részben kertek kialakításától eredeztethető. A késő reneszánsz kertek centrális elrendezését a barokk szellem terjesztette túl a kert határain és illesztette tágabb környezetébe. Ez a rendszer vált később a városok 19. századi rendezésének is a mintaképévé.
Míg a példaként szolgáló párizsi és római sugárutak megőrizték a barokk kialakítás végtelenbe nyitott perspektíváját, a budapesti követők átvették a reprezentatív kialakításmódot, ugyanakkor az Andrássy út tengelye megtorpant a kiépített sugárút mindkét végén. Száz évvel később a forgalom felnövekedésével indokolták azt, hogy a reprezentatív út mindkét végén ki kellett alakítani a közúti forgalom fizikai továbbvezetésének lehetőségeit. Az ekkor létrejött konstrukcióknak semmi közük nincs az Andrássy út szellemiségéhez, ráadásul a forgalomtechnikai megoldások sem állták ki az azóta eltelt három évtized próbáját.
Az előadó mindazoknak a forgalmi megoldásoknak a felülvizsgálatát javasolja, amelyek az Andrássy út két végét megbontották, és ezáltal hosszában nyitották meg a lehetőséget az átmenő forgalom számára. Ezzel szemben indokoltnak látszik, hogy a teljes hosszúságban keresztülhaladó forgalom helyett az Andrássy út keresztirányban váljék a kerület tehermentesítő útjává, lehetővé téve ezzel, hogy a mellékutcák összefüggő hálózatban csillapított forgalmú övezeti besorolást kapjanak. Ezt az átfogó alapelvet kell először megvitatni és elfogadni, majd utána ebből lehet levezetni a konkrét helyi beavatkozásokat, vonatkozzanak azok a tömegközlekedésre, a gyalogosokra, a parkolás rendszerére, vagy a kerékpáros közlekedésre.
|
Típus: |
Book Section
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
Fleischer, Tamás (2010) A közlekedés útban van? [Andrássy út]. In: Város a képben (Városantropológiai mintázatok Terézváros példáján). Etnoregionális Kutatóközpont Munkafüzetek (100). MTA Politikai Tudományok Intézete, Budapest, pp. 72-89. ISBN 978-963-7372-45-2
|
Kapcsolat: |