Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A közlekedést befolyásoló társadalom, gazdaság, környezet |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/3905/ |
---|---|
Archívum: | REAL |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = H Social Sciences / társadalomtudományok: HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés: HE1 Transportation / szállítás Subject = G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás: GE Environmental Sciences / környezettudomány Type = Article |
Cím: |
A közlekedést befolyásoló társadalom, gazdaság, környezet
|
Létrehozó: |
Fleischer, Tamás
|
Dátum: |
2010
|
Téma: |
GE Environmental Sciences / környezettudomány
HE1 Transportation / szállítás
|
Tartalmi leírás: |
Az áttekintett területek kapcsán egyetlen jellemzőt emeltünk ki: a közlekedésfejlesztésnek igazodnia kell a változó külső körülményekhez. Itt körülmények alatt számos különböző dolgot is érthetünk: alkalmazkodni az éghajlatváltozáshoz, igazodni a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokhoz, tudomásul venni a társadalmi igényeket, elfogadni más szakmák érvényességét stb.
Mindehhez rugalmas, a változásokat követni képes struktúrákra van szükség. A korábbi tervezési eljárás, tehát fix jövőkép, ahhoz becsült forgalom, kapacitásoptimum, azaz rögzített célok helyett – alkalmazkodás a bekövetkező változásokhoz: redundancia, diverzitás, a többféleség megőrzése, párhuzamosságok(!) biztosítják a rendszer fennmaradását változó feltételek között.
A változásokhoz igazodásnak az alkalmazkodás, adaptáció mellett egy másik
kulcsszava az együttműködés, integráció. Ez megjelenik technológiai együttműködésekben (intermodalitás, interoperabilitás); térségi együttműködésekben (várostérség); szakmaközi együttműködésben (városfejlesztés, környezet); szakmai-civil együttműködésben; vagy éppen szakmai és politikai döntéshozatal együttműködésében.
Meg kell érteni, és nyíltan el kell magyarázni az új elveket, de nem lehet elszakadni a múlttól sem: az új szemléletet világosan össze kell vetni a korábbival, nem elkenve az ellentmondásokat, a szemléletváltást. A szakmai hitel visszaállítása az elkövetett szakmai hibák vállalásával kezdődhet el.
Az új szemléletben kialakított stratégiához kell keresni a megvalósítandó projekteket – és nem fordítva.
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
Fleischer, Tamás (2010) A közlekedést befolyásoló társadalom, gazdaság, környezet. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 60 (6). pp. 4-12. ISSN 0023-4362
|
Kapcsolat: |