Ugrás a tartalomhoz

A testkép szerepe a kreativitásban – Egy tárgycsoport kontextualizálási kísérlete

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.mptpszichiatria.hu/folyoirat.aspx
Archívum: REAL
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NX Arts in general / művészetek általában
Subject = N Fine Arts / képzőművészet: N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában
Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NE Print media / grafikai művészetek
Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NX Arts in general / művészetek általában: NX1 Aesthetics of art / művészetesztétika
Subject = N Fine Arts / képzőművészet: NX Arts in general / művészetek általában: NX4 Art history and criticism / művészettörténet, műkritika
Type = Article
Cím:
A testkép szerepe a kreativitásban – Egy tárgycsoport kontextualizálási kísérlete
Létrehozó:
Faludy, Judit
Közreműködő:
Gerevich , József
Tényi, Tamás
Dátum:
2015
Téma:
N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában
NE Print media / grafikai művészetek
NX Arts in general / művészetek általában
NX1 Aesthetics of art / művészetesztétika
NX4 Art history and criticism / művészettörténet, műkritika
Tartalmi leírás:
Összefoglalás: A pszichiátriai intézetek a kezdetektől fogva támogatták az önkifejezés terápiás célokat is megvalósító formáit, így annak színházi megnyilvánulását is. Gyakran az orvosok maguk is létrehoztak színpadi jelenségeket. A vizuális, képi kifejezések (grafikák, festmények, textiltárgyak) éppen e színpadi világ megjelenésével párhuzamosan szaporodtak meg, így a gyűjtemények összeállítása is ennek a korai érdeklődésnek adott teret. A színházon keresztül az ép, az egész és az ettől eltérő test megjelenését esztétikai alapon kezdték bemutatni az érdeklődőknek. Ilyen módon fókuszba került a más, az elvárttól eltérő, az egzotikus, a furcsa. Mindig kérdés, hogy a térben ki van valamin belül és ki van kívül (intézményrendszer, bezártság, kirekesztés), ki látja/tudja a titkot és ki nem, ki birtokolja magát a tudást, az isteni üzenetet és ki nem. Az egyének közti téri – és ugyanúgy a lelki – viszonyulás vizsgálatának szempontjából nagyon fontos közelítésmód a perspektíva, a fókuszálás. Fontos, hogy mit honnan nézünk, benne vagyunk-e a vizsgált térben, vagy önmagunkon kívüli területet szemlélünk. Mi vizsgálunk valamit, vagy mi vagyunk a megfigyeltek. A különböző szerepek felvételének feltétele identitásunk stabilitása. Érdekes kérdésfelvetésnek gondolom, hogy milyen módon befolyásolja az egyén vizuális kifejezési módját saját testhatárainak elfogadása, testképének alakulása az őt körülvevő társadalom szerepkonstrukcióinak fényében, hogy miképpen jelentkezik mindez az alkotási folyamatban. Egy átélt trauma vezethet disszociációhoz, poszttraumás rendellenességhez, vagy más pszichoszomatikus tünet kialakulásához is. A traumát elszenvedett ember eltávolodik a valós, fájdalmat okozó környezettől, ha helyzetét másképp kilátástalannak, menekülő út nélkülinek feltételezi. A trauma feldolgozásának egyik lehetséges módja az alkotás, a formálás, ami negatív és pozitív tartalmú is lehet. Negatív értelemben az emlékezéshez, a nyomhagyáshoz, a gyász folyamatához, a frusztrációhoz, a csonkításhoz, az áldozathoz kapcsolódik. Pozitív értelemben, akár mindezeken keresztül is felépítünk valamit. A fenti folyamatot férfi és női nézőpontból is szemlélhetjük. Ezeken a tartalmakon, ezeken a kérdésfelvetéseken keresztül elemzem az MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjtemény egy grafikai tárgyegyüttesét.
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
text
Azonosító:
Faludy, Judit (2015) A testkép szerepe a kreativitásban – Egy tárgycsoport kontextualizálási kísérlete. PSYCHIATRIA HUNGARICA, 30 (2). pp. 167-177. ISSN 0237-7896
Kapcsolat: