Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
„Mi csak azzal tudunk dolgozni, ami marad” : Falusi iskolák szegregálódása a pedagógusok és a helyi szereplők percepcióinak tükrében |
| Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/118166 |
|---|---|
| Archívum: | EDIT |
| Gyűjtemény: |
Disszertációk (ELTE PHD)
Társadalomtudományi Kar PHD Szociológia Doktori Iskola |
| Cím: |
„Mi csak azzal tudunk dolgozni, ami marad” : Falusi iskolák szegregálódása a pedagógusok és a helyi szereplők percepcióinak tükrében
|
| Létrehozó: |
Lőrincz, Borbála
|
| Közreműködő: |
Rácz, András
|
| Téma: |
Társadalomtudományok/Szociológiai tudományok
village schools
school segregation
free school choice
education system
education policy
Hungary
Szociológia D. I./Társadalom és szociálpolitika
falusi iskolák
iskolai szegregáció
szabad iskolaválasztás
oktatási rendszer
oktatáspolitika
Magyarország
Cserkesz
Kosbor
|
| Tartalmi leírás: |
A disszertáció célja, hogy a pedagógusokra fókuszálva elősegítse a társadalmi egyenlőtlenségeket újratermelő szegregációs folyamatok mikroszintű működésének megismerését. A kutatás egyrészt arra
kereste a választ, hogy milyen összefüggések tárhatók fel a szegregált általános iskolák kontextuális
működését alakító rendszerek (a makro-/strukturális, exo-/települési és mezo-/iskolai szint) között,
másrészt azt igyekezett feltárni, hogy hogyan értelmezik a vizsgált iskolák pedagógusai az őket
körülvevő, hálózatba szerveződő rendszereket.
A kutatási eredmények az iskolai szegregáció nemzetközi és magyarországi szakirodalmi keretébe
ágyazódnak. A disszertáció részletesen foglalkozik a szegregáció strukturális okai közül a szabad
iskolaválasztás mechanizmusaival, illetve a szegregált iskolák belső világával. A magyarországi
kontextusból a rendszerváltás és különösen a 2010 óta zajló szegregációs folyamatok, illetve a szegregált iskolák helyi környezetét és belső működését vizsgáló kutatások kerülnek fókuszba. A kutatás a kvalitatív paradigma iránymutatását követi, és a folyamatorientált összehasonlító esettanulmányi
megközelítést alkalmazza. A vizsgált mintába két állami fenntartású, társadalmi és etnikai értelemben
szegregált, egyiskolás településen található általános iskola került. A pedagógusokkal, szülőkkel és más
helyi aktorokkal félig strukturált (részben szakértői vagy szakmai életút-fókuszú) interjúk készültek,
amelyeket fókuszcsoportos beszélgetés, résztvevő megfigyelés, dokumentumelemzés és statisztikai
adatok egészítettek ki. Az elemzés a reflexív tematikus analízis módszerén alapult.
A vizsgált települések és iskolák a makroszintű folyamatok (bebetonozódó egyenlőtlenségek, társadalmi
dezintegráció, erőforráshiányos közoktatás) rendszerébe ágyazódnak, amelyekre a két helyszínen eltérő
lokális és intézményi válaszok születtek. Ezek a stratégiák részben az érzékeny (látszólagos) egyensúly
fenntartására, részben a konfliktusgenerálásra épülnek. A két iskola pedagógusai az őket körülvevő
hálózatokat elsősorban a (pedagógiai/módszertani és rendszerszintű) kihívások fogalmaival írják le. A
kihívásokra adott válaszaik (amelyeket a disszertáció tipologizál és kategorizál) főként a hirschmani
„hűség” mintázatait mutatják (kevés kivonulás és minimális tiltakozás mellett), azonban egyéni
tényezők, a helyi és az intézményi közeg is alakítja őket. A disszertáció további tanulsága, hogy a
települések eltérő társadalomfejlődése és önképe az iskolák funkciójában és a szülők iskolaválasztási
megfontolásaiban is tükröződik. Az állami közoktatás szűkülő erőforrásai mellett csökken a társadalmi
szolidaritás, amit a munkaerőpiaci expanzió sem képes kompenzálni.
|
| Nyelv: |
magyar
angol
magyar
|
| Típus: |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
|
| Formátum: |
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
|
| Azonosító: |
elte:10.15476/ELTE.2024.351
elte:36486208
|
| Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|