Ugrás a tartalomhoz

 

Egyéni tanulási útvonalak kialakítása a Canvas keretrendszerben

  • Metaadatok
Tartalom: http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2025/paper/view/205
Archívum: NETWORKSHOP
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
Egyéni tanulási útvonalak kialakítása a Canvas keretrendszerben
Létrehozó:
Veronika Gráf-Szabó; Eötvös Loránd Tudományegyetem, Oktatási Igazgatóság
Kiadó:
NETWORKSHOP
Dátum:
2025-10-25 09:20:40
Tartalmi leírás:
A digitális technológia gyökeresen átalakította a tanulás természetét és a tanulói elvárásokat, új kihívások elé állítva az oktatási rendszert. A tanulók egyre nagyobb mértékben önszabályozott, személyre szabható tanulási élményeket igényelnek, miközben a hagyományos tanulásközpontú modellek egyre kevésbé tudják követni ezt a változást. Kutatásunk az önszabályozó tanulás támogatásának lehetőségeit vizsgálja a felsőoktatási online tanulási környezetekben, különös tekintettel az LMS-rendszerek (Canvas, Moodle) kurzusdesignjára. Projektünk célja olyan módszertani és technológiai megoldások kidolgozása, amelyek elősegítik a differenciált, tanulóközpontú tanulási útvonalak kialakítását. A tanulás személyre szabhatóságát, az önálló, rugalmas tanulási formák megvalósíthatóságát a Canvas-rendszer differenciálási lehetőségein, valamint a Mastery Paths-funkción keresztül demonstráljuk gyakorlati példák által is szemléltetve.Kulcsszavak: tanulási útvonalak, differenciálás, adaptív tanulás, személyre szabhatóság, LMS-rendszerek, módszertan, önálló tanulás, lifelong learning Creating personalized learning paths in the Canvas frameworkDigital technology has fundamentally transformed the nature of learning and student expectations, posing new challenges for educational systems. Learners increasingly demand self-regulated and personalized learning experiences, while traditional instruction-centered models struggle to keep pace with these shifts. Our research explores ways to support self-regulated learning within higher education online environments, focusing on course design in LMS platforms (Canvas, Moodle,). Our project aims to develop methodological and technological solutions that enable differentiated, learner-centered learning paths. We demonstrate the potential of personalized learning and the feasibility of independent, flexible learning formats through Canvas’s differentiation features and the Mastery Paths feature, illustrated with practical examples.Keywords: learning pathways, differentiation, adaptive learning, personalization, LMS systems, methodology, self-directed learning, lifelong learning https://doi.org/10.31915/NWS.2025.18
Nyelv:
magyar
Típus:
Peer-reviewed Paper
Azonosító:
Forrás:
NETWORKSHOP; Networkshop 2025
Létrehozó:
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/> <strong>a)</strong>&nbsp;Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/> <strong>b)</strong>&nbsp;Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/> <strong>c)</strong>&nbsp;In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.