Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A mesterséges intelligencia szerepe és szabályozása a felsőoktatásban |
| Tartalom: | http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2025/paper/view/203 |
|---|---|
| Archívum: | NETWORKSHOP |
| Gyűjtemény: | Tanulmányok |
| Cím: |
A mesterséges intelligencia szerepe és szabályozása a felsőoktatásban
|
| Létrehozó: |
Krisztián Hajdu; Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Digitális Technológia Intézet, Humáninformatika Tanszék
|
| Kiadó: |
NETWORKSHOP
|
| Dátum: |
2025-10-25 09:20:32
|
| Tartalmi leírás: |
A mesterséges intelligencia (MI) rohamos terjedése a felsőoktatásban egyszerre jelent új lehetőségeket és komoly kihívásokat. Míg az MI olyan előnyökkel kecsegtet, mint a személyre szabott tanulás, a virtuális asszisztensek és az adaptív módszerek (Európai Bizottság, 2022; Chen et al., 2020) addig a hallgatói plagizálás, az MI-alapú értékelés (Szűts, 2024), a források megbízhatatlansága és az adatvédelmi aggályok komoly problémákat vetnek fel.Ez a kutatás azt vizsgálja, hogy a hazai és nemzetközi felsőoktatási intézmények milyen szabályokkal és irányelvekkel igyekeznek kezelni az MI hallgatói és oktatói szintű felhasználását. Nyilvánosan elérhető intézményi dokumentumok elemzésével a cél egy átfogó helyzetkép készítése a jelenlegi szabályozási gyakorlatokról, valamint a hallgatókat és oktatókat érintő kihívások bemutatása.A Kulturális és Innovációs Minisztérium EKÖP-24 kódszámú Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.Kulcsszavak: mesterséges intelligencia, tartalomelemzés, szabályzatok, javaslatok, felsőoktatás The Role and Regulation of Artificial Intelligence in Higher EducationThe rapid proliferation of artificial intelligence (AI) in higher education presents both new opportunities and serious challenges. While AI offers benefits such as personalized learning, virtual assistants, and adaptive methods (European Commission 2022; Chen et al., 2020), issues like student plagiarism, AI-based assessment (Szűts, 2024), the unreliability of sources, and data privacy concerns pose significant problems.This research examines the regulations and guidelines that domestic and international higher education institutions are implementing to manage the use of AI by students and instructors. By analyzing publicly available institutional documents, the aim is to providea comprehensive overview of current regulatory practices and to present the challengesfacing both students and educators.Supported by the EKÖP-24 university research fellowship program of the ministry for cultureand innovation from the source of the national research, development and innovationfund.Keywords: artificial intelligence, content analysis, policies, proposals, higher education https://doi.org/10.31915/NWS.2025.16
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
Peer-reviewed Paper
|
| Azonosító: | |
| Forrás: |
NETWORKSHOP; Networkshop 2025
|
| Létrehozó: |
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/>
<strong>a)</strong> Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>b)</strong> Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>c)</strong> In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.
|