Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
Oktatás és kompetenciaváltozások a mesterséges intelligencia korában |
| Tartalom: | http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2025/paper/view/200 |
|---|---|
| Archívum: | NETWORKSHOP |
| Gyűjtemény: | Tanulmányok |
| Cím: |
Oktatás és kompetenciaváltozások a mesterséges intelligencia korában
|
| Létrehozó: |
Péter Antal; Eszterházy Károly Egyetem, Digitális Technológia Intézet
|
| Kiadó: |
NETWORKSHOP
|
| Dátum: |
2025-10-25 09:20:17
|
| Tartalmi leírás: |
A ChatGPT a mesterséges intelligencia világába való belépésével új korszakot nyitott az oktatásban. Elkerülhetetlenül az oktatási környezet részévé vált, új lehetőségeket és kihívásokat is magával hozva. A teljes oktatási szférára gyakorolt hosszú távú hatások még mindig ismeretlenek. A felmerülő kérdések széles spektrumú válaszokat igényelnek, előtérbe helyezve a technikai, emberi, etikai, módszertani, méltányossági és mentális egészségügyi kérdéseket. A vizsgálandó területek a következők:• Az újonnan megjelenő MI-technológiák etikai, jogi és erkölcsi szabályozása nemzeti és társadalmi szinten.• A szabályozás mielőbbi kidolgozása és integrálása az oktatási színtérbe.• Az új technológia etikai, kritikai és problémamegoldó megközelítése.• Hogyan támogatja a MI az új típusú tanulási környezetek fejlesztését.• Milyen pedagógiai tevékenységekben alkalmazzák a MI-megoldásokat.• A digitális készségek szintjének felmérése és a MI-vel kapcsolatos kompetenciarendszer kidolgozása tanárok és diákok számára.• Megfelelő módszertan kidolgozása a közoktatás számára.Előadásomban ezekről a kérdésekről és dilemmákról szeretnék bővebben beszélni, ésa nemzetközi és hazai tapasztalatok összehasonlításával bemutatni a felmerülő kérdéseket és a lehetséges válaszokat.Kulcsszavak: mesterséges intelligencia, oktatás módszertan, digitális kompetencia Education and Shifts in Competencies in the Age of Artificial IntelligenceChatGPT has opened a new era in education with its entry into the world of artificial intelligence. It has inevitably become part of the educational environment, bringing with it new opportunities and challenges. The long-term effects on the entire educational sphere are still unknown. The questions that arise require a wide range of answers, highlightingtechnical, human, ethical, methodological, equity and mental health issues. The areas to be examined are:• Ethical, legal and moral regulation of emerging AI technologies at national and societallevels.• Early development and integration of regulation into the educational arena.• Ethical, critical and problem-solving approaches to new technology.• How AI supports the development of new types of learning environments.• In which pedagogical activities are AI solutions used.• Assessment of the level of digital skills and development of an AI-related competencysystem for teachers and students.• Developing an appropriate methodology for public education.In my presentation, I would like to discuss these issues and dilemmas in more detail andpresent the emerging questions and possible answers by comparing international anddomestic experiences.Keywords: artificial intelligence, education methodology, digital competence https://doi.org/10.31915/NWS.2025.13
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
Peer-reviewed Paper
|
| Azonosító: | |
| Forrás: |
NETWORKSHOP; Networkshop 2025
|
| Létrehozó: |
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/>
<strong>a)</strong> Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>b)</strong> Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>c)</strong> In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.
|