Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A munka és a család melletti tanulás, a szülők támogatása a felsőoktatásban |
| Tartalom: | http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2025/paper/view/196 |
|---|---|
| Archívum: | NETWORKSHOP |
| Gyűjtemény: | Tanulmányok |
| Cím: |
A munka és a család melletti tanulás, a szülők támogatása a felsőoktatásban
|
| Létrehozó: |
Anikó Balogh; Edutus Egyetem, Közgazdasági és Módszertani Alapozó Tanszék
Erika Vetési; ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola
|
| Kiadó: |
NETWORKSHOP
|
| Dátum: |
2025-10-25 09:20:03
|
| Tartalmi leírás: |
A felsőoktatásban egyre szélesebb körben jelennek meg azon hallgatók, akik a munkájuk és családjuk mellett szülőként vállalkoznak a felsőoktatásba való bekapcsolódásba. Az Edutus Egyetemen a hatékony tanulást lehetővé tevő rugalmas oktatási módszereket alkalmazunk. 2024-ben végzett kutatásunk szerint a hallgatók aktívan használják a webináriumi rendszert, amely jelentős hatással van tanulási szokásaikra és módszereikre.A digitális oktatási eszközök integrálása elengedhetetlen a modern oktatásban, mivel ezek jelentősen növelik a hallgatók tanulási élményét és eredményességét. A Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ Tudatosság a kisgyermeknevelésben – Digital Parenting Training alprojektje a szülői szerepet gyakorló hallgatók számára biztosít lehetőséget a szülői digitális nevelési eszköztáruk bővítésére. A digitális térben a gyerekek védelme, a kockázatok és a veszélyek csökkentése mellett a gyerekek digitális jóllétére kell törekednünk. Cikkünkben bemutatjuk az előnyök mellett a szülők digitális nevelési tudatosságát növelő legfontosabb tématerületeket, kihívásokat és lehetőségeket.Kulcsszavak: szülők támogatása, webinárium, tanulási szokások, digitális nevelés, szülői tudatosság Studying While Having a Job and Family: Supporting Parents in Higher EducationIn higher education, an increasing number of students enrol, who decide to start their studies as parents, while balancing work and family responsibilities. At Edutus University, flexible teaching methods and technological solutions are implemented,which enable effective learning. According to the research results conducted in2024, students actively use the webinar system, which significantly impacts their learninghabits and methods. Integrating digital education tools are essential in modern education,greatly enhancing students’ learning experience and success. The Digital Education Competence Centre’s sub-project, „Awareness in Early Childhood -Digital Parenting Training” provides an opportunity for students, who are parents as well,to expand their digital parenting toolkit. Digital transformation significantly impactsfamily life, necessitating efforts to protect children, mitigate risks, and ensure their digitalwell-being. In this paper, besides discussing these advantages, key topics, challenges andopportunities are also addressed, which enhance parents’ digital education awareness.Keywords: parental support, webinar, learning habits, digital parenting, parental awareness https://doi.org/10.31915/NWS.2025.10
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
Peer-reviewed Paper
|
| Azonosító: | |
| Forrás: |
NETWORKSHOP; Networkshop 2025
|
| Létrehozó: |
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/>
<strong>a)</strong> Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>b)</strong> Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>c)</strong> In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.
|