Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
Hogyan csökkenthetjük az informatikusok és a jogászok közötti kommunikációs problémákat az MI alkalmazása során az oktatási szektorban? |
| Tartalom: | http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2025/paper/view/189 |
|---|---|
| Archívum: | NETWORKSHOP |
| Gyűjtemény: | Tanulmányok |
| Cím: |
Hogyan csökkenthetjük az informatikusok és a jogászok közötti kommunikációs problémákat az MI alkalmazása során az oktatási szektorban?
|
| Létrehozó: |
Ágota Albert; Karinthy Frigyes Gimnázium
|
| Kiadó: |
NETWORKSHOP
|
| Dátum: |
2025-10-25 09:19:26
|
| Tartalmi leírás: |
A mesterséges intelligencia (MI) fejlődése új típusú együttműködést követel meg az informatikusok és a jogászok között – különösen az oktatás területén. A technológiai és jogi megközelítések azonban gyakran ütköznek, ami veszélyeztetheti a projektek jogszerűségét, etikai megfelelését és társadalmi elfogadottságát.A tanulmány azt vizsgálja, hogyan segíthetik elő a már rendelkezésre álló eszközök – például az adatvédelmi és alapvetőjogi hatásvizsgálatok, a kiberbiztonsági felkészülés, a belső szabályozás és a célzott oktatás – a két szakma közötti hatékonyabb együttműködést.A cél olyan MI-megoldások megvalósítása, amelyek nemcsak technikailag, hanem jogilag és emberileg is helytállnak.Kulcsszavak: mesterséges intelligencia, informatikusok és jogászok, oktatási szektor, adatvédelem, GDPR, MI jogszabály (AI Act), adatvédelmi hatásvizsgálat, alapvetőjogi hatásvizsgálat, kiberbiztonság, megfelelőség How Can We Reduce Communication Problems Between IT Professionals and Lawyers in the Application of AI in the Education Sector?The development of artificial intelligence (AI) demands a new kind of collaborationbetween IT professionals and legal experts—especially in the field of education. However,technological and legal perspectives often come into conflict, jeopardizing the legalsoundness, ethical integrity, and public acceptance of AI projects.This paper explores how existing tools—such as data protection and fundamental rightsimpact assessments, cybersecurity preparedness, internal policies, and targeted training—can support more effective cooperation between the two professions. The ultimategoal is to develop AI solutions that are not only technically sound, but also legally andethically robust.Keywords: artificial intelligence, IT professionals and lawyers, education sector, dataprotection, GDPR, AI Act, data protection impact assessment, fundamental rights impactassessment, cybersecurity, compliance https://doi.org/10.31915/NWS.2025.3
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
Peer-reviewed Paper
|
| Azonosító: | |
| Forrás: |
NETWORKSHOP; Networkshop 2025
|
| Létrehozó: |
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/>
<strong>a)</strong> Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>b)</strong> Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>c)</strong> In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.
|