Ugrás a tartalomhoz

Koordinációt fejlesztő tantermi gyakorlatok hatása 9–10 éves tanulók kognitív képességeire és matematikai teljesítményére

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/46240
Archívum: Iskolakultúra
Gyűjtemény: Tematikus blokk: A testnevelésórákon túl – a fizikai aktivitás kedvező hatásai
Cím:
The Impact of Coordination-Enhancing Classroom Exercises on the Cognitive Abilities and Mathematics Performance of 9-10 Year-Old Students
Koordinációt fejlesztő tantermi gyakorlatok hatása 9–10 éves tanulók kognitív képességeire és matematikai teljesítményére
Létrehozó:
Pásztor-Horváth, Dóra
Szakály, Zsolt
Bognár, József
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dátum:
2025-08-01
Téma:
tanórai fizikai aktivitás
alsó tagozat
kognitív képességek
Tartalmi leírás:
A fizikai aktivitás szerepe az általános iskolás korú gyermekek optimális fejlődésében vitathatatlan. A tanórai fizikai aktivitás és a kognitív képességek kapcsolatának vizsgálata kiemelt jelentőségű, mivel nagyban meghatározhatják a tanulmányi eredményeket és más tantárgyi készségek, képességek fejlődését. Mindezek alapján a kutatás célja 3–4. évfolyamos általános iskolai tanulók 8 hetes tantermi koordinációsképesség-fejlesztése hatásának vizsgálata a matematikai teljesítményre és a kognitív képességekre. A kísérlet során intézményi szinten 5 csoportos (N = 90), 8 hetes intervenció során vizsgáltuk a változásokat. A vizsgálat során elő- és utómérést végeztünk, az adatok elemzéséhez homogenitásvizsgálatot, leíró statisztikát, páros t-próbát és Repeated ANOVA-t használtunk (p < 0,05). A Repeated ANOVA szignifikáns különbségeket mutatott a csoport, az idő és a változók tekintetében (F = 2,010; p = 0,010; η2 = 0,04), így az intervenció összhatása igazolt. Elmondható, hogy a léggömbbel dolgozó 4. évfolyamos kísérleti csoport a kognitív tesztek (t = -3,444; p = 0,001) és a matematikadolgozatok (t = -2,136; p = 0,004) területén szignifikáns javulást ért el. A gumilabdával dolgozó 4. évfolyamos kísérleti csoport két vizsgálata között szignifikáns változást nem tudtunk kimutatni. A gumilabdás gyakorlatokat végző 3. évfolyamos kísérleti csoport a kognitív teszteken ért el statisztikailag kimutatható javulást (t = -2,637; p = 0,010). A kontrollcsoportok nem mutattak fejlődést. A labdával és léggömbbel végzett koordinációsképesség-fejlesztő gyakorlatok hatása a kognitív képességek és a matematikához szükséges kompetenciák tekintetében beigazolódott. A fizikai aktivitás, a mozgáskoordinációs gyakorlatok kognitív képességekre – különösen a tanulási képességekre – gyakorolt hatásának igazolása hozzájárulhat olyan hatékonyabb óraközi módszerek és programok alkalmazásához, amelyek nemcsak a pszichés jóllétet támogatják, hanem a tanulók megismerő és tanulási folyamatait is képesek fejleszteni.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/iskkult.2025.8.47
Forrás:
Iskolakultúra; Évf. 35 szám 8 (2025); 47-56
1588-0818
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2025 Iskolakultúra