Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása |
Tartalom: | https://journal.uni-mate.hu/index.php/akk/article/view/6818 |
---|---|
Archívum: | Anyanyelvi kultúraközvetítés |
Gyűjtemény: |
Anyanyelvi nevelés
Open Access DRIVERset |
Cím: |
Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása
Task types of phonological awareness tests for Hungarian preschoolers, meta-analysis of their measurement results, design of the phonological awareness
|
Létrehozó: |
Juhász, Valéria
|
Kiadó: |
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
|
Dátum: |
2025-08-31
|
Téma: |
nyelvi tudatosság
a fonológiai tudatosság fejlődése
metaanalízis
óvodáskor
fejlesztés
olvasás-előkészítés
|
Tartalmi leírás: |
Tanulmányomban a nyelvi tudatossággal, azon belül is szorosan a fonológiai tudatossággal foglalkozom. Amellett érvelek, hogy a fonológiai tudatosságnak a magasabb szintjei is kialakíthatók már iskoláskor előtt, ami kedvezően hat az olvasástanulásra és az olvasáselsajátításra. Tanulmányomban olyan méréseket vontam a vizsgálatomba, amelyek a fonológiai tudatosságot óvodáskorban, még iskoláskor előtt mérték. Bemutatom a különféle módszereket és a feladattípusokat, amelyekkel adott fonológiai tudatosság meglétét vagy hiányát vizsgálják a különböző kutatások, valamint értelmezem a rímtudatosság fogalmát a magyar nyelv típusára vonatkozóan, hiszen a magyar kutatások elsősorban az angol nyelvű szakirodalmakból indultak ki. Elsősorban a hazai kutatásokban talált eredményeket és az abban használt feladatszövegezéseket (négyéves kortól hatéves korig) írom le, majd bemutatom, hogy az iskolába lépés előtt a különféle módszertannal és feladattípusokkal dolgozó vizsgálatok milyen eredményre jutottak a fonológiai tudatosság fejlettségére vonatkozóan. Ezekben a kutatásokban csak egyetlen olyat találtam, amely egy tízhetes fejlesztés után is visszamérte a gyerekek fonológiai tudatosságának a fejlődését nagycsoportosoknál. A tízhetes fejlesztés összességében 60%-nyi fejlődést eredményezett a gyerekeknél. Az összes többi mérésnél alapvetően azt vélelmezem, hogy a gyermekek spontán fejlődését mérték (még akkor is, ha a vizsgálatok, mérések előtt volt valamiféle rátanítás a feladatokra). Tanulmányom végén néhány alapgyakorlatot ismertetek a fonológiai tudatosság óvodáskori fejlesztéséhez
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.33569/akk.6818
|
Forrás: |
ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS; Évf. 8 szám 1 (2025); 4-23
2063-2991
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2025 Juhász Valéria
|