Ugrás a tartalomhoz

Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása

  • Metaadatok
Tartalom: https://journal.uni-mate.hu/index.php/akk/article/view/6818
Archívum: Anyanyelvi kultúraközvetítés
Gyűjtemény: Anyanyelvi nevelés
Open Access DRIVERset
Cím:
Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása
Task types of phonological awareness tests for Hungarian preschoolers, meta-analysis of their measurement results, design of the phonological awareness
Létrehozó:
Juhász, Valéria
Kiadó:
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Dátum:
2025-08-31
Téma:
nyelvi tudatosság
a fonológiai tudatosság fejlődése
metaanalízis
óvodáskor
fejlesztés
olvasás-előkészítés
Tartalmi leírás:
Tanulmányomban a nyelvi tudatossággal, azon belül is szorosan a fonológiai tudatossággal foglalkozom. Amellett érvelek, hogy a fonológiai tudatosságnak a magasabb szintjei is kialakíthatók már iskoláskor előtt, ami kedvezően  hat az olvasástanulásra és az olvasáselsajátításra. Tanulmányomban olyan méréseket vontam a vizsgálatomba, amelyek a fonológiai tudatosságot óvodáskorban, még iskoláskor előtt mérték. Bemutatom a különféle módszereket és a feladattípusokat, amelyekkel adott fonológiai tudatosság meglétét vagy hiányát vizsgálják a különböző kutatások, valamint értelmezem a rímtudatosság fogalmát a magyar nyelv típusára vonatkozóan, hiszen a magyar kutatások elsősorban az angol nyelvű szakirodalmakból indultak ki. Elsősorban a hazai kutatásokban talált eredményeket és az abban használt feladatszövegezéseket (négyéves kortól hatéves korig) írom le, majd bemutatom, hogy az iskolába lépés előtt a különféle módszertannal és feladattípusokkal dolgozó vizsgálatok milyen eredményre jutottak a fonológiai tudatosság fejlettségére vonatkozóan. Ezekben a kutatásokban csak egyetlen olyat találtam, amely egy tízhetes fejlesztés után is visszamérte a gyerekek fonológiai tudatosságának a fejlődését nagycsoportosoknál. A tízhetes fejlesztés összességében 60%-nyi fejlődést eredményezett a gyerekeknél. Az összes többi mérésnél alapvetően azt vélelmezem, hogy a gyermekek spontán fejlődését mérték (még akkor is, ha a vizsgálatok, mérések előtt volt valamiféle rátanítás a feladatokra). Tanulmányom végén néhány alapgyakorlatot ismertetek a fonológiai tudatosság óvodáskori fejlesztéséhez  
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.33569/akk.6818
Forrás:
ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS; Évf. 8 szám 1 (2025); 4-23
2063-2991
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2025 Juhász Valéria