Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
| 
					  			 | 
			
	  			A jezsuita gimnáziumok szerepe a kora újkori egyházi elit képzésében | 
      	
| Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/117224 | 
|---|---|
| Archívum: | EDIT | 
| Gyűjtemény: | 
															ELTE Folyóiratok, kiadványok
										 ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK) Sic Itur Ad Astra  | 
	    	
| Cím: | 
								 
					A jezsuita gimnáziumok szerepe a kora újkori egyházi elit képzésében
				 
								 | 
			
| Létrehozó: | 
										 
						B. Székely, Dorottya Piroska
					 
									 | 
			
| Dátum: | 
													 
					2024
										 
												 | 
	    	
| Téma: | 
													 
					catholic education
										 
																	
					the society of Western Hungary
										 
																	
					Jesuit grammar schools
										 
																	
					early modern chapters
										 
																	
					social mobility
										 
																	
					katolikus oktatás
										 
																	
					nyugat-magyarországi társadalom
										 
																	
					jezsuita gimnáziumok
										 
																	
					kora újkori káptalanok
										 
																	
					társadalmi mobilitás
										 
												 | 
			
| Tartalmi leírás: | 
				   									 
					A Magyar Királyságban a 16. század közepén letelepedő és a helyi oktatási rendszer hiányosságait érzékelő, majd a helyzethez gyorsan adaptálódó Jézus
Társasága nyugat-magyarországi gimnáziumai rövid idő alatt a katolikus elit képzésének megkerülhetetlen intézményeivé váltak. A nagyszombati (1617) és győri
(1627) jezsuita gimnáziumok anyakönyvei a térség sokrétű és átfogó társadalomtörténeti elemzését teszik lehetővé: vizsgálható többek között az iskolák regionális
szerepe, az egyes intézmények közötti fl uktuáció, vagy az osztályok összetétele
is. A hallgatók későbbi életútjának tanulmányozásával nemcsak a jezsuita oktatás minőségét, de a gimnáziumok szerepét is értékelhetjük a katolikus nemesség
hivatalnok- és papképzésében. A nagyszombati (1616–1772) és győri (1630–1773)
matrikulák bejegyzései, valamint az esztergomi főszékeskáptalan és a győri székeskáptalan rendelkezésre álló kéziratos forrásai és az elmúlt évtizedek során
kiadott adattárak alapján a két testület 17. századi személyi állományának oktatásés társadalomtörténeti vizsgálatára törekszem. Arra a kérdésre keresem a választ,
hogy a jezsuita gimnáziumok milyen mértékben vették át a helyi katolikus elit
középszintű oktatását, illetve milyen hamar váltak az egyházi közép- és felsőréteg szinte kizárólagos képzési helyszínévé? A kanonokok tanulmányai és karrierje
alapján az egyházi pálya – és így az oktatás – társadalmi mobilitási lehetőségei mellett a gimnáziumok és az egyházi testületek személyi állományának helyhez kötöttsége, illetve az egyes intézmények közötti átjárás is vizsgálható. Az esztergomi
főszékeskáptalan és a győri székeskáptalan 1630 és 1699 közötti személyi állományára koncentráló összehasonlító elemzéssel az a célom, hogy szemléltessem
a rend egy regionális és egy lokális jelentőségű gimnáziuma közötti különbségeket,
ami a hallgatók egyházi középrétegben megfi gyelhető későbbi boldogulását illeti.
										 
												 | 
	    	
| Nyelv: | 
																 
						magyar
												 
														 | 
			
| Típus: | 
													 
					info:eu-repo/semantics/article
										 
												 | 
			
| Formátum: | 
													 
					application/pdf
										 
												 | 
			
| Azonosító: | 
													
																	 
					elte:10.70364/SICITUR.2024.82.03
										 
																	
					elte:35879428
										 
																	
					elte:Sic itur ad astra
										 
																	
					elte:82
										 
																	
					elte:55
										 
																	
					elte:82
										 
																	
												 | 
			
| Létrehozó: | 
													 
					info:eu-repo/semantics/openAccess
										 
														 |