Ugrás a tartalomhoz

A jezsuita gimnáziumok szerepe a kora újkori egyházi elit képzésében

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/117224
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK)
Sic Itur Ad Astra
Cím:
A jezsuita gimnáziumok szerepe a kora újkori egyházi elit képzésében
Létrehozó:
B. Székely, Dorottya Piroska
Dátum:
2024
Téma:
catholic education
the society of Western Hungary
Jesuit grammar schools
early modern chapters
social mobility
katolikus oktatás
nyugat-magyarországi társadalom
jezsuita gimnáziumok
kora újkori káptalanok
társadalmi mobilitás
Tartalmi leírás:
A Magyar Királyságban a 16. század közepén letelepedő és a helyi oktatási rendszer hiányosságait érzékelő, majd a helyzethez gyorsan adaptálódó Jézus Társasága nyugat-magyarországi gimnáziumai rövid idő alatt a katolikus elit képzésének megkerülhetetlen intézményeivé váltak. A nagyszombati (1617) és győri (1627) jezsuita gimnáziumok anyakönyvei a térség sokrétű és átfogó társadalomtörténeti elemzését teszik lehetővé: vizsgálható többek között az iskolák regionális szerepe, az egyes intézmények közötti fl uktuáció, vagy az osztályok összetétele is. A hallgatók későbbi életútjának tanulmányozásával nemcsak a jezsuita oktatás minőségét, de a gimnáziumok szerepét is értékelhetjük a katolikus nemesség hivatalnok- és papképzésében. A nagyszombati (1616–1772) és győri (1630–1773) matrikulák bejegyzései, valamint az esztergomi főszékeskáptalan és a győri székeskáptalan rendelkezésre álló kéziratos forrásai és az elmúlt évtizedek során kiadott adattárak alapján a két testület 17. századi személyi állományának oktatásés társadalomtörténeti vizsgálatára törekszem. Arra a kérdésre keresem a választ, hogy a jezsuita gimnáziumok milyen mértékben vették át a helyi katolikus elit középszintű oktatását, illetve milyen hamar váltak az egyházi közép- és felsőréteg szinte kizárólagos képzési helyszínévé? A kanonokok tanulmányai és karrierje alapján az egyházi pálya – és így az oktatás – társadalmi mobilitási lehetőségei mellett a gimnáziumok és az egyházi testületek személyi állományának helyhez kötöttsége, illetve az egyes intézmények közötti átjárás is vizsgálható. Az esztergomi főszékeskáptalan és a győri székeskáptalan 1630 és 1699 közötti személyi állományára koncentráló összehasonlító elemzéssel az a célom, hogy szemléltessem a rend egy regionális és egy lokális jelentőségű gimnáziuma közötti különbségeket, ami a hallgatók egyházi középrétegben megfi gyelhető későbbi boldogulását illeti.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
elte:10.70364/SICITUR.2024.82.03
elte:35879428
elte:Sic itur ad astra
elte:82
elte:55
elte:82
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess