Ugrás a tartalomhoz

A ChatGPT használata a felsőoktatásban: egy döntéshozatali kísérlet tanulságai

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/20.500.12944/103857
Archívum: Közszolgálati Tudásportál
Gyűjtemény: Publikációk
Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar
Cím:
A ChatGPT használata a felsőoktatásban: egy döntéshozatali kísérlet tanulságai
Létrehozó:
Belényesi, Emese
Győrfyné, Kukoda Andrea
Téma:
Bölcsészettudományok
Társadalomtudományok
Társadalomtudományok/Média- és kommunikációs tudományok
Bölcsészettudományok/Neveléstudományok
Tartalmi leírás:
Az utóbbi években a mesterséges intelligencia (MI) gyors fejlődése számos területen új lehetőségeket kínál, beleértve a felsőoktatást és a döntéshozatalt is. A ChatGPT, a GPT-alapú nyelvi modell, az OpenAI által fejlesztett technológia egyik példája, amely természetes nyelvi feldolgozáson (NLP) alapul, és egyre szélesebb körben alkalmazzák különböző problémák megoldására. E modell képességei közé tartozik a nagy mennyiségű szöveges adat feldolgozása és komplex információk gyors összefoglalása, ami hasznos lehet a döntéshozatali folyamatokban. Az MI fejlődése és a ChatGPT egyre nagyobb hatással van a felsőoktatásra is, az egyetemek számára új lehetőségeket kínál, amelyek hatással vannak a tanulásra, az oktatásra és a kutatásra. A kísérlet során – a felsőoktatásban, a döntéshozatal oktatásának keretében – a ChatGPT döntéshozatalba való bevonásának eredményességét vizsgáltuk, egy hallgatói csoport tapasztalatai alapján. A kutatás kérdései, hogy egy adott kérdésre (problémára) a hallgatók és a ChatGPT által választott döntéshozatali módszerek, illetve az ezek alapján hozott emberi és MI döntések mennyire különböznek egymástól, valamint, hogy a hallgatók mennyire elégedettek a ChatGPT döntéshozatali módszerével és ennek eredményével. A kísérlet eredményei kiindulópontot kívánnak nyújtani további kutatásokhoz a nyelvi modellel való hatékony együttműködés kialakítására, abból a célból, hogy előnyeit mindinkább kiaknázhassuk és a kockázatokat mindinkább kiküszöbölhessük. A következőkben a szakirodalom alapján először megvizsgáljuk a ChatGPT felsőoktatásban való használatát, különös tekintettel az oktatók és hallgatók számára nyújtott előnyökre, kihívásokra, valamint a technológia pedagógiai alkalmazásának lehetőségeire és korlátaira. Ezután rátérünk arra, hogy milyen módon támogathatja a ChatGPT és más hasonló nyelvi modellek a döntéshozatalt, milyen előnyeik és kockázataik vannak ezen a területen.
Típus:
info:eu-repo/semantics/book
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
nke:9789636264123
nke:36083649
nke:10033239
nke:Hatékony és fenntartható tudástranszfer és képességfejlesztés az egyetemeken a digitális transzformáció idején
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess