Ugrás a tartalomhoz

A HALLEI FRANCKESCHE STIFTUNGEN INTÉZMÉNYRENDSZERÉNEK MAGYARORSZÁGI ÉS ERDÉLYI NEVELTJEI (1696–1787)

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.lib.unideb.hu/gerundium/article/view/15815
Archívum: Gerundium
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
The HUNGARIAN AND TRANSYLVANIAN PUPILS OF THE INSTITUTIONS OF THE FRANCKESCHE STIFTUNGEN IN HALLE
A HALLEI FRANCKESCHE STIFTUNGEN INTÉZMÉNYRENDSZERÉNEK MAGYARORSZÁGI ÉS ERDÉLYI NEVELTJEI (1696–1787)
Létrehozó:
Csepregi, Zoltán
Csepregi, Zoltán
Kiadó:
Debreceni Egyetemi Kiadó Debrecen University Press. 4032 Debrecen, Egyetem tér 1.
Dátum:
2025-06-28
Téma:
egyetemtörténet
Franckesche Stiftungen
hallei egyetem
árvaház
menza
tanítóképzés
Tartalmi leírás:
Halle vonzerejét a 18. században nemcsak egyetemének, hanem a Franckesche Stiftungen intézményeinek is köszönhette. Az ún. „árvaház” eredetileg valóban a gyerekek felkarolására szolgált, de egymás után nőttek ki belőle a különböző szintű iskolák. Két találmány tette Hallét vonzóvá: az ingyenes menza, továbbá az, hogy árvaházi iskolák egyetemi hallgatókat alkalmaztak tanítóként és képzésükről is gondoskodtak. Az árvaház így olcsó, nagy létszámú tanerőhöz jutott, az informátorok pedig amellett, hogy biztosítani tudták egyetemi tanulmányaik anyagi hátterét, még tapasztalatra is szert tettek. Ezért itt a tehetség és a szorgalom önmagában is érvényesülhetett. Ezek a szociális és pedagógiai intézkedések nagyban hozzájárultak a hallei egyetem felemelkedéséhez. Amikor az intézményrendszer teljesen kiépült, és rendszeressé vált az informátorok írásos értékelése, informatív akták keletkeztek azokról az emberekről is, akik később meghatározó szerepet játszottak Magyarország és Erdély iskolaügyének történetében.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.29116/gerundium/2025/1-2/4
Forrás:
Gerundium; Évf. 16 szám 1-2 (2025): MMXXV vol.XVI. nos. 1-2. 2025
2061-7097
2061-5132
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2025 Gerundium