Ugrás a tartalomhoz

21. századi tanulás: mi a helyzet a „normál iskolákkal”? Magyarországi tanítók üzenetei

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/10934
Archívum: Gyermeknevelés
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
21st century learning: what about “normal schools”? Messages from primary school teachers in Hungary
21. századi tanulás: mi a helyzet a „normál iskolákkal”? Magyarországi tanítók üzenetei
Létrehozó:
Réti, Mónika
Dőri, Tibor
Farkas, Bertalan Péter
Kulman, Katalin
Kiadó:
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar – Dr. habil Márkus Éva dékán
Dátum:
2025-06-06
Téma:
jövőbeli tanulás
21. századi kompetenciák
iskolai infrastruktúra
tanulási környezet
Tartalmi leírás:
A 21. századi iskolák sokféle kihívással néznek szembe, miközben a társadalom arra ösztönzi őket, hogy készítsék fel a jövőbeli cselekvő polgárokat a bolygóméretű válság leküzdésére. Bár számos jó példa ismert arra, hogy az iskolák részt vesznek a jövőt meghatározó erőfeszítésekben, és néhány környezeti és infrastrukturális tényezőt alaposan kutattak már a tanulás minőségének javítása érdekében, mégis a legtöbb iskola valamilyen rutinra és az örökölt infrastruktúrájára alapozva próbál megfelelni a szakpolitikai ajánlások által meghatározott összes követelménynek. Egy 3 ország 63 iskolájából 283 tanár bevonásával végzett felmérésben megvizsgáltuk az iskolák küldetése, a didaktikai megközelítésmódja és az (épülethasználattal együtt értelmezett) infrastruktúra közötti kapcsolatot. Ebben a tanulmányban a magyarországi tanítók (ISCED 1) válaszaiból származó eredményeket emeljük ki és értelmezzük. A motiváció és az aktív tanulás alkalmazásának szándéka ellenére bizonyos tényezők – az infrastrukturális hiányosságok és az együttműködés hiánya – akadályozzák ezt a küldetést. Amíg a tanárokat nem tesszük képessé arra, hogy reflektáljanak az oktatás szerepére és jövőjére, és nem ismerkednek meg az építészet, a technológia és a tanterem belső berendezése adta pedagógiai lehetőségek sokféleségével, addig a tantermük fogságába eshetnek, és korlátozott erőforrásokkal rendelkezve tehetnek csak a globális változásért, miközben számos szakpolitika az oktatástól várja annak megerősítését.
Nyelv:
angol
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.31074/gyntf.2025.2.115.133
Forrás:
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat; Évf. 13 szám 2 (2025): Kihívások az oktatásban és nevelésben a bölcsődétől a felsőoktatásig; 115-133
2063-9945
10.31074/gyntf.2025.2
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2025 Szerző