Ugrás a tartalomhoz

Retrospektív bullyingélmények és bullyinggal kapcsolatos attitűd vizsgálata óvodapedagógus hallgatók körében

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/10912
Archívum: Gyermeknevelés
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
A retrospective study of bullying experiences and bullying-related attitudes among preschool teacher trainees
Retrospektív bullyingélmények és bullyinggal kapcsolatos attitűd vizsgálata óvodapedagógus hallgatók körében
Létrehozó:
Böddi, Zsófia
Jármi, Éva
Serfőző, Mónika
Kiadó:
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar – Dr. habil Márkus Éva dékán
Dátum:
2025-06-06
Téma:
bullying
gyermekkori élmények
retrospektív beszámoló
a pedagógus szerepe
pedagógusképzés
Tartalmi leírás:
A bullying jól ismert nehézség mind az óvodai, mind az iskolai nevelésben, oktatásban. Mára elfogadott tény, hogy a bullyingnak hosszútávú hatásai lehetnek az egyén egészségére, pszichés sajátosságaira. A bullying kezelésének kulcsfontosságú szereplői a pedagógusok, tudásuk, élményeik, így a bullying prevenciója és intervenciója szempontjából kiemelt szerepe van a pedagógusképzésnek is. A pedagógussá válás folyamatában a professzionális képzés mellett kiemelten fontos az egyén korábbi tapasztalatai, így az esetleges bullyinggal kapcsolatosak. Kutatásunkban kérdőíves módszerrel kérdeztünk óvodapedagógus hallgatókat (N=276) a saját gyermekkori bullyingtapasztalataikról, illetve a bullyinggal kapcsolatos attitűdjükről és a megélt támogatásról. Eredményeinkből kirajzolódott, hogy a hallgatók többsége fel tudott idézni bullyingélményt, elsősorban általános iskolás időszakból, de néhányan az óvodából is. A kitöltők nagy érzékenységet mutattak a bullying iránt, és alacsony megélt támogatásról számoltak be. A gyermekkorban megtapasztalt bullyingélmények, enyhe mértékben, de befolyásolják a bullying formáinak jelenlegi megítélését, a saját negatív élmény az intézmény általi támogatottság terén összefügg a bullying iránti érzékenységgel.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.31074/gyntf.2025.2.85.100
Forrás:
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat; Évf. 13 szám 2 (2025): Kihívások az oktatásban és nevelésben a bölcsődétől a felsőoktatásig; 85-100
2063-9945
10.31074/gyntf.2025.2
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2025 Szerző