Ugrás a tartalomhoz

„Átmenet” a középiskola és az egyetem között egy matematika tanár szemével

  • Metaadatok
Tartalom: http://journal.uni-sopron.hu/index.php/dimenziok/article/view/dimenziok-01evf-2013-01k-033-036
Archívum: Dimenziók - Matematikai Közlemények
Gyűjtemény: Cikk szövege
Cím:
„Átmenet” a középiskola és az egyetem között egy matematika tanár szemével
Létrehozó:
Nagy, Zsolt
Kiadó:
Soproni Egyetem Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar Alaptudományi Intézet
Dátum:
2013-11-30
Tartalmi leírás:
Először szeretném bemutatni az iskolánkban folyó matematika oktatást. Iskolám az NymE Roth Gyula Gyakorló SZKI és Kollégium. A matematika oktatás felépítése jelenleg kifutó rendszerben 4+3+3+4 óra, amelyhez 9. és 10. osztályban plusz egy óra korrepetálás segíti a felzárkózást, a kb. egy szintre való hozást. Az utolsó két évben csoportbontásban oktatunk. A tanulók szétválogatásánál próbálunk odafigyelni, hogy ez a képesség szerint, illetve a továbbtanulási szándékok szerint történjen. Ezeken az évfolyamokon már nincs korrepetálás, helyette a plusz órát a „jobbik” csoportok kapják a tananyag mélyebb elsajátításához. Az új kerettanterv szerint, ami 2013 szeptemberében kerül bevezetésre 9. évfolyamon felmenő rendszerben, az óraszám a következőképpen alakul: 4+3+3+3(!). Az óraszámot tovább csökkentve a szakközépiskolai tanulók továbbtanulási esélyeit tovább rontotta az oktatási kormányzat. Ugyanis a szakirányú továbbtanuláshoz elengedhetetlen matematikából az emeltszintű érettségi megléte. Ez komoly felelősséggel jár az iskola irányában, mert meg kell oldanunk, hogy tanulóink ne induljanak hátránnyal a felvételin. Ezt csak felkészítők indításával lehet megoldani. Jelenleg a szakképző (13. és 14.) évfolyamokon egyáltalán nincs matematika oktatás, még szakkör szintjén sem! Így a kikerülő tanulók óriási lemaradással indulnak a felsőoktatásban. Ennek elsősorban financiális okai vannak, míg el nem hanyagolható tényező a tanulók érdektelensége sem… Csak későn kapnak észbe, amikor sok esetben már nincs mit tenni. Az új szakképzési törvény részben segít ezen a gondon, mert visszaállítja az öt éves szakképzést, bár nem a régi (2005-ig volt), jól bevált rendszert hozták vissza. Sajnos a közismereti órák számát csökkentették. Csak remélni tudom, hogy ez nem fog meglátszani a továbbtanulási arányon, bár ezzel még várni kell legalább öt évet… . Iskolánkban a Mozaik Kiadó Sokszínű Matematika tankönyvcsaládját tanítjuk. Természetesen más kiadók tankönyveit is ismerjük. Ezért nyugodtan mondhatom gyakorló tanárként, hogy igazán jó, használható, minden igényt kielégítő tankönyv nincs most az oktatási rendszerben.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Lektorált cikk
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Forrás:
Dimenziók; Évf. 1 szám 1 (2013): Dimenziók - Matematikai Közlemények; 33-36
2064-2172
Kapcsolat:
Létrehozó: