Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Interprofesszionális együttműködés: bevezetés |
Tartalom: | https://ojs.ppke.hu/hisz/article/view/153 |
---|---|
Archívum: | Humán Innovációs Szemle |
Gyűjtemény: | Tudományos szakmai, kutatási és ismeretterjesztő közlemények |
Cím: |
Interprofessional Collaboration: an Introduction
Interprofesszionális együttműködés: bevezetés
|
Létrehozó: |
Borst, Joan
|
Kiadó: |
Human Exchange Alapítvány / Human Exchange Foundation
|
Dátum: |
2011-05-01
|
Téma: |
interprofesszionális együttműködésen alapuló munkavégzés
interprofesszionális munkacsoportok
interdiszciplináris
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány az interprofesszionális, azaz szakmaközi együttműködés fogalmát, az ezzel kapcsolatos nehézségeket és előnyöket tárja fel.A munkacsoporton belül működő szakmaközi együttműködés számos előnnyel jár mind a csoport tagjai, mind pedig a betegek, illetve ügyfelek számára. Ugyanakkor kihívást jelent a dolgozók körében elérni azt, hogy megtanulják és értékeljék a másik tag szakmai kultúráját. Az azonos csoportkultúrát, azaz szakmát képviselők a saját kultúrájukat azáltal próbálják másokkal szemben előtérbe helyezni, hogy a maguk erősségeiket hangsúlyozzák, egyúttal a más szakmák sztereotípiákon alapuló gyengeségeit hozzák fel. Az interprofesszionális csapatmunka legnagyobb kihívásai az egyes szakmák elszigeteltsége, az egyes szakterületek közötti egyértelmű határvonalak kijelölése, a másik szakterülettel szembeni gyanakvás és bizalmatlanság, valamint a szakterületen belüli specializáció fontosságának az együttműködés rovására történő hangsúlyozása.Az interprofesszionális oktatás a sztereotípiák eloszlatásával és a kulturális kompetencia bővítésével elérheti, hogy a több szakma képviselőit egyesítő munkacsoportok eredményesen együttműködhetnek. A másik szakma iránti tisztelet szükséges a közös munkavégzéshez, az eltérő vélemények elfogadásához, valamint a más szakmák fontos szerepének elismeréséhez.Mitchell szerint a szakmaközi együttműködések legnagyobb előnyei a munkával való nagyobb elégedettség és magasabb szintű innováció, hatékonyabb szolgáltatások, fejlettebb tervezés, stratégiaalkotás, kommunikáció és problémamegoldó képesség, valamint kevesebb kettős ellátás. (Mitchell, M., et al., 2010; Mitchell, R., et al., 2010).Különböző készségek meglétére van szükség ahhoz, hogy az egyénben kialakuljon az interprofesszionális szemlélet: Norsen (1995) szerint a legfontosabbak az együttműködés, magabiztosság, felelősségvállalás, kommunikáció, önállóság és koordináció.Az egészségügyi oktatásban jelenleg is léteznek interprofesszionális tantervek, amelyeknek alapján szakmaközi együttműködésre képes szakembereket képeznek. A szakmaközi együttműködés azonban nemcsak az egészségügyben kívánatos: a szükséges képességek megléte esetén alkalmazható mindazon területeken, ahol különböző szakmák képviselői szorosan együttműködnek egy közös cél érdekében. A sikeresen együttműködő interprofesszionális team létrehozása jövedelmező befektetés a szociális és kereskedelmi vállalkozások számos területén.Mind a szociális, mind pedig a kereskedelmi vállalkozások esetén kiváló vezetői képességekre van szükség az interprofesszionális team létrehozásához és vezetéséhez, a csoport vezetője minden esetben legyen lelkes és a szakmaközi együttműködés ügyének elkötelezett.
|
Nyelv: |
angol
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: | |
Forrás: |
Humán Innovációs Szemle; Évf. 2 szám 1 (2011); 32-39
2939-8614
2062-0292
|
Kapcsolat: |