Ugrás a tartalomhoz

Tevékenykedtető feladattípusok a fenntarthatóságért

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/10170
Archívum: Gyermeknevelés
Gyűjtemény: Tematikus műhely
Cím:
Building sustainability through an activity-based approach
Tevékenykedtető feladattípusok a fenntarthatóságért
Létrehozó:
Gombkötőné Lombár, Izabella
Kiadó:
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar – Dr. habil Márkus Éva dékán
Dátum:
2025-03-06
Téma:
tevékenykedtető feladatok
tantárgyközi kapcsolatok
fenntarthatóságra nevelés
francia nyelv tanítása
magyartanítás
nyílt végű feladatok
Komplex Instrukciós Program
Tartalmi leírás:
A környezetvédelem ügye, a környezettudatosság hétköznapi gyakorlatának elfogadtatása és az arra való motiváció nem csak a környezetismeret és a természettudomány órákon kerül előtérbe, hanem valamennyi tantárgy immár lényeges, intergrált része. Nyelvtanulóknál különösen fontos, hiszen az elmúlt évek valamennyi vizsgatípusában megjelentek a témával kapcsolatos szövegek. A felső tagozatos magyarórákon is változatosan juthat szerephez a téma, ugyanis kiváló alapot ad a szövegfajták (érvelő, ismeretterjesztő, véleményformáló) tanításához. Az elmúlt évek tanári gyakorlatában mindkét tantárgyam (magyar és francia) és mindkét korosztály (felső tagozat és gimnázium) esetében számos didaktikai eljárást próbáltam ki, hogy a fenntarthatóság témáját integráljam az óráimba, amelyeket a tevékenykedtető feladattípusok használata jellemez. Ezeket a jó gyakorlatokat kívánom megosztani tanulmányomban, bevezetőként röviden vázolom a tevékenykedtető módszer elméletét. A tevékenykedtető szemléletnek és a változatos tanórai eljárásoknak köszönhetően a diákok a tanórákon nem csak tanulóként, hanem társadalmi szereplőként jelennek meg, tágabb környezetükről is tanulnak gondolkodni, véleményt formálni, tervezni. A környezeti nevelés alapvető ismereteinek átadása az egyéb tantárgyak feladata. Azonban a fenntarthatóságról való tudás és az ezzel kapcsolatos világismeret aktivizálása, felhasználása elengedhetetlen része a többi tantárgy módszertani gyakorlatának is.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.31074/gyntf.2025.1.195.207
Forrás:
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat; Évf. 13 szám 1 (2025): Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben; 195–207
2063-9945
10.31074/gyntf.2025.1
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2025 Szerző