Ugrás a tartalomhoz

A méhek csodálatos élete az alsó tagozaton – (nem csak) matematikaórákra

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/708
Archívum: Gyermeknevelés
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
A méhek csodálatos élete az alsó tagozaton – (nem csak) matematikaórákra
Létrehozó:
Ambrus, Gabriella
Wagner, Anke
Tautz, Jürgen
Kiadó:
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar – Dr. habil Márkus Éva dékán
Dátum:
2014-12-22
Téma:
méhek
megfigyelés
matematikafeladatok
természettudományok
geometria
Tartalmi leírás:
A különböző tárgyak tanításában a tárgyközi kapcsolatok feltárása és megfelelő beépítése fontos oktatási feladat. Ennek megvalósításához nagy segítséget jelentenek a körülöttünk levő világ megfigyeléséből adódó adatok, tapasztalatok. Az adott korosztály számára megfelelő vizsgálódást és alkalmazást meghatározzák egyrészt a gyerekek élményvilágába illeszthető témák és az oktatási dokumentumokban meghatározott általános és tantárgyi fejlesztési célok, műveltségi tartalmak. Emellett természetesen figyelembe kell venni a rendelkezésre álló lehetőségeket is.A kisiskolás korosztály esetében természetesen adódik a közvetlen környezet megfigyelése és a tapasztalatok felhasználása, így gyakran kerül sor a vásárlással, iskolai élettel, könnyen elvégezhető kísérletekkel kapcsolatos tapasztalatok feldolgozására. A gyerekek élményvilágában a növények és állatok élete fontos szerepet kap, de ezzel kapcsolatban a megfigyeléseknek erősen határt szabnak a lehetőségek.A kisgyerekek általában csodálattal tekintenek a nagyon kicsi, illetve az igen nagy állatokra, sokan szívesen is foglalkoznak velük, ám gyakran inkább csak „elméletben”, könyvek filmek segítségével. Például a méhek élete igen izgalmasnak ígérkezik, de megfigyelésükre – különösen a kaptárok zárt világa miatt nemigen van mód. A tanulmányban bemutatunk egy lehetőséget arra, hogy internet segítségével hogyan végezhetnek akár már kisiskolás gyerekek is a méhek életével kapcsolatos megfigyeléseket. Vizsgáljuk, hogy ilyen megfigyelések hogyan hasznosíthatók a német és magyar oktatásban, elsősorban a matematika tanításában és a vizsgálódások hogyan egészíthetők ki egyéb, a témához tartozó feladatokkal.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.31074/gyntf.2014.2.8.17
Forrás:
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat; Évf. 2 szám 2 (2014): „Gondolod, hogy erre megy?” – matematikatanítás módszertani kûlönszám; 8-17
2063-9945
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2014 Szerző