Ugrás a tartalomhoz

Magyarul tanuló japán hallgatók megnyilatkozásainak – udvariasságot érintő – jellegzetességei a kérés beszédaktusában

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/506
Archívum: Gyermeknevelés
Gyűjtemény: Tematikus tanulmányok
Cím:
Politeness characteristics of Japanese L1/Hungarian L2 students’ utterances in the speech act of requesting
Magyarul tanuló japán hallgatók megnyilatkozásainak – udvariasságot érintő – jellegzetességei a kérés beszédaktusában
Létrehozó:
Sitkei, Dóra
Kiadó:
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar – Dr. habil Márkus Éva dékán
Dátum:
2019-11-01
Téma:
udvariasság
a kérés beszédaktusa
köztesnyelvi pragmatika
köztesnyelvi stratégiák
japán nyelv
Tartalmi leírás:
A jelen kutatás magyarul tanuló, s legalább felső középhaladó szinten magyarul tudó japán anyanyelvű hallgatók köztesnyelvi kérési produktumait vizsgálja szívességkérő és jogos kérési szituációkban – az alkalmazott külső és belső módosítók tekintetében – diskurzuskiegészítő módszerrel, mely módosítók fontos szerepet töltenek be egy-egy megnyilatkozás udvarias voltának megítélésében. A nyelvtanulói kéréseket összevetettem azonos szituációban adott japán anyanyelvi és magyar célnyelvi változatokkal is, s több ponton megfigyelhető volt a nyelvtanulói produktumra ható anyanyelvi hatás, például szívességkérés esetén a kérés erejét enyhítő külső módosítóknak a magyar nyelvhez képest megjelenő nagyobb száma tekintetében. Mindemellett egy célnyelvi (vagy speciális köztesnyelvi) stratégia követésének is szemtanúi lehettünk az erős célzás megjelenésével a nyelvtanulói kérésekben.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.31074/gyn201918390
Forrás:
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat; Évf. 7 szám 1 (2019): Gyermekkép és oktatás Japánban; 83-90
2063-9945
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2019 Szerző