Ugrás a tartalomhoz

Gyermekkép fametszeteken. Japán az Edo-korszakban (江戸時代 1603–1868)

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/500
Archívum: Gyermeknevelés
Gyűjtemény: Tematikus tanulmányok
Cím:
Gyermekkép fametszeteken. Japán az Edo-korszakban (江戸時代 1603–1868)
Létrehozó:
Endrődy, Orsolya
Kiadó:
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar – Dr. habil Márkus Éva dékán
Dátum:
2019-11-01
Téma:
gyermekkortörténet
ikonográfia
multiperspektivikus kutatás
gyermekkép Japánban
japán fametszet
Tartalmi leírás:
A vizuális elemzés lehetővé teszi a kutatók számára, hogy olyan információkat értsenek meg, melyek a képekben kódoltan jelennek meg. (Kress and Leuween, 2006). Az interdiszciplináris kutatás témája a 17. és 19. század közt készült ukiyo-e fametszetek elemzésével kibontani a korszak lehetséges gyermekképét Japánban. Az elemzési módszer Panofsky (1984), Bouteaud (1989) Addis (1996) és Collier (2010) munkáira épül. Az interdiszciplináris kutatás lehetőséget teremt arra, hogy a képekbe kódolt információt feltárjuk. A gyermekkortörténeti ikonográfia a társadalmi jelenségeket segít megérteni egyes korszakokban, valamint a gyermekek felé irányuló attitűd, viszonyulás feltárásában jelentős segítséget nyújt. A kutatás során a hétköznapi szituációkra, gyermeknevelési szokások feltárására fókuszálunk. Az ukiyo-e képek a gyermekkortörténet számára vizuális dokumentumokként alkalmasak lehetnek erre a feltáró munkára, hiszen hétköznapi embereket és szituációkat ábrázolnak, valamint könnyen hozzáférhetők, online, szabadon felhasználható adatbázisokban is megtalálhatóak. Az ukiyo-e képek alkotásának aranykorában a 17–19. században nem volt cenzúra, az ábrázolások közt olyan témákat is találunk, mely ma tabunak számít, így a szexualitás vagy halandóság kérdése, valamint az ember életszakaszai a gyermekkortól az időskorig mind fellelhetőek az ábrázolásokon.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.31074/gyn201913644
Forrás:
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat; Évf. 7 szám 1 (2019): Gyermekkép és oktatás Japánban; 36-44
2063-9945
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2019 Szerző