Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A morfológiai tudatosság hazai, online mérése és eredményei 2–4. osztályos diákok körében |
Tartalom: | https://journal.uni-mate.hu/index.php/akk/article/view/6356 |
---|---|
Archívum: | Anyanyelvi kultúraközvetítés |
Gyűjtemény: |
Open Access DRIVERset
Olvasáskutatás |
Cím: |
A morfológiai tudatosság hazai, online mérése és eredményei 2–4. osztályos diákok körében
Domestic, online measurement and results of morphological awareness among students in grades 2–4
|
Létrehozó: |
Varga, Szilvia
Steklács, János
|
Kiadó: |
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
|
Dátum: |
2024-12-28
|
Téma: |
morfológiai tudatosság
online mérőeszköz
olvasási képesség
tesztfejlesztés
|
Tartalmi leírás: |
Az elmúlt évtizedek kutatásainak eredményei az olvasás, szövegértés képességét egyre komplexebb, hierarchikus rendszerként értelmezik. Tanulmányunk ennek egyik fontos, hazai környezetben, magyar nyelven még alig feltárt részképesség, a szövegértés az olvasási képesség fejlődése szempontjából azonban fontos tényező, a morfológiai tudatosság vizsgálatára fókuszál. A kutatás elsődleges célja az volt, hogy online mérőeszközt hozzunk létre, amely a morfológiai tudatosságot méri az általános iskola 2–4. évfolyamán. A nagy mintás mérés (N = 4134) során a morfológiai tudatosság, és a szövegértés lehetséges kapcsolataira is igyekeztünk rávilágítani. Az öt résztesztből álló mérőeszköz szövegértési tesztet is tartalmazott. Kutatásunk főbb eredményeit három pontban foglalhatjuk össze: (1) létrehoztunk egy online mérőeszközt, amely a morfológiai tudatosságot megbízhatóan méri az általános iskola 2–4. évfolyamán; (2) a morfológiai tudatosság és a szövegértési képességek összefüggéseit bizonyítottuk, és jellemzőit elemeztük; (3) kimutattuk és elemeztük a részképesség fejlődését a 2–4. évfolyamon. Kutatásunk újszerű, mert a hazánkban empirikusan kevéssé vizsgált részképesség jellemzőit innovatív módszerekkel, online mérőeszközzel tárja fel. Eredményeink több későbbi kutatás számára nyújthatnak támpontot, valamint az osztálytermi gyakorlatban is alkalmazhatók. Mostani tanulmányunkban a magyar nyelvi jellemzőit helyezzük középpontba.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Szakértő által átnézett cikk
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.33569/akk.6356
|
Forrás: |
ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS; Évf. 7 Szám 2 (2024); 22-43
2063-2991
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2024 Steklács János, Varga Szilvia
|