Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A társasjáték mint pályaorientációs játékeszköz a hátrányos helyzetű tanulók jövőképformálásban – elméleti alapok egy gyakorlati eszköz kialakulásában |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/114702 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BGGYK) Gyógypedagógiai Szemle |
Cím: |
A társasjáték mint pályaorientációs játékeszköz a hátrányos helyzetű tanulók jövőképformálásban – elméleti alapok egy gyakorlati eszköz kialakulásában
|
Létrehozó: |
Gloviczki, Sarolta
Vass, Dorottea
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
disadvantage
lifelong guidance
future vision
boardgame
hátrányos helyzet
pályaorientáció
jövőkép
társasjáték
|
Tartalmi leírás: |
Háttér és célok: A hátrányos helyzetű tanulók támogatásának kialakulásához több nemzetközi és hazai kezdeményezés vezetett. Magyarországon az érintettek körének nagysága és a következmények súlyossága miatt ez a szemlélet különös figyelmet kell kapjon. Tanulmányunk célja, hogy egy szakirodalmi kutatómunka összefoglalásával bemutassuk kutatásunkat, melyben további lépésekkel, a probléma alapjaira reagálva egy olyan életút-támogató pályaorientációt valósítunk meg, amely hatékonnyá válhat a hátrányos helyzetű tanulók támogatásában.
Módszer: Vizsgálatunkban három adatbázisban a hátrányos helyzet, a lemorzsolódás, a pályaorientáció, a játék és a társasjáték témájáról szóló, 2010 és 2022 között publikált szakszövegeket (n=39) elemeztünk. A képességek áttekintésére fókuszáltunk annak érdekében, hogy megtudjuk, a társasjáték pozitív hatással lehet-e a hátrányos helyzetű fiatalok pályaorientációjában.
Eredmények: A szövegekben talált összefüggések alapján a hátrányos helyzetű tanulók esetében láthatóak olyan atipikusan kibontakozó képességek, melyek megnehezítik a tudatos jövőtervezést és gyakran a lemorzsolódáshoz vezetnek. Megelőzését vizsgálatunk alapján elérhetjük egy olyan társasjátékkal, amely a pályaismeretre és a hátrányos helyzetű tanulók élethelyzeteire fókuszálva az életút-támogató pályaorientációt fejleszti.
Következtetések: A kiválasztott szövegek szisztematikus elemzése segítheti kutatásunk következő lépéseit, a társasjáték elméleti rendszerének felépítését és az első prototípus kidolgozását, mely további lépésekkel megfelelően támogathatja a hátrányos helyzetű fiatalokat saját előrelépéseikben.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
elte:10.52092/gyosze.2024.4.5
elte:4
elte:GYOSZE
elte:Gyógypedagógiai Szemle
elte:263
elte:252
elte:52
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|